nieuws

Huizing: Dirk groeit harder dan markt

Formules 2886

Huizing: Dirk groeit harder dan markt

AMSTERDAM – Dirk van den Broek is goed begonnen aan 2019. Volgens directeur Marcel Huizing groeit de formule op dit moment harder dan de markt.

Huizing zegt dit in een interview met AD. ‘De landelijke marktgroei ligt nu op 5,9 procent, wij groeien harder. We zijn een gezond bedrijf’, aldus Huizing in het interview. Volgens Huizing hoeft Dirk niet te veel in te leveren om in het onderzoek van de Consumentenbond als goedkoopste uit de bus te komen. ‘Die lage prijzen zijn mogelijk door heel efficiënt te werken. Denk daarbij vooral aan het inkoopbeleid, daar valt veel winst op te boeken. En ook op het logistieke vlak hebben we veel winst geboekt door het combineren van vrachten. Ook niet onbelangrijk; je kunt bij ons online geen boodschappen bestellen en thuis laten bezorgen. Tot nu toe kost dat alleen maar geld. Het onlinegebeuren groeit wel, maar nog steeds verdient niemand van onze collega’s er geld mee. Omdat wij daar niet aan meedoen, kunnen wij de prijzen ook laag houden’, aldus Huizing.

Sneer naar Albert Heijn

Dirk plaatste vorige week nog een advertentie in de landelijke dagbladen waarin een sneer werd uitgedeeld naar Albert Heijn vanwege de wijziging van de Goedkoopjes naar Prijsfavorieten. Dat bericht riep bij Huizing direct de vraag op of Dirk daar in de communicatie iets mee kon. ‘Die vraag appte ik naar het reclamebureau. Binnen een week was onze nieuwe advertentiecampagne geboren. Ik vind dat niet flauw. Albert Heijn wordt niet voor joker gezet, je moet het zien als een actie met een knipoog. We hebben veel respect voor AH. Maar als kleinere speler is het belangrijk dat wij af en toe op de trommel slaan en van ons laten horen. AH heeft veel grotere reclamebudgetten dan Dirk. Wij moeten het van onze creativiteit hebben.’

Marktaandeel vorig jaar iets gedaald

Volgens de marktaandeelcijfers van Nielsen, zoals gepubliceerd op Distrifood.nl, verloor Dirk vorig jaar marktaandeel. De formule daalde van 3,8 naar 3,7 procent. De onderzoekers van IRI kwamen met hetzelfde cijfer.

Reageer op dit artikel