nieuws

AH zwicht voor tv-programma KvW

Formules 15829

HILVERSUM – Albert Heijn past, na een uitzending van het tv-programma de Keuringsdienst van Waarde, de tekst ‘Weggooien is zonde’ aan, tekst die op de verpakking van de zogenaamde Buitenbeentjes staat.

AH zwicht voor tv-programma KvW

AH past de tekst, die suggereert dat de groente en fruit die wordt verkocht als Buitenbeentjes anders wordt weggegooid/verspild, aan. De marktleider doet dat onder invloed van een uitzending van het consumentenprogramma de Keuringsdienst van Waarde dat donderdag was te zien. ‘Waar gingen die afwijkende paprika’s en spruitjes dan naartoe voordat ze als ‘buitenbeentjes’ in de winkel kwamen te liggen? Want werden die wel weggegooid, zoals de campagne je doet geloven?’, vroegen de makers van de Keuringsdienst zich af. Ze laten vervolgens zien dat van weggooien totaal geen sprake is. Telers gooien ook klasse 2 groente en fruit niet weg, zeggen ze, die gaat in de meeste gevallen naar de verwerkende industrie, die er onder meer soepen en conserven van maakt.

Niks weggegooid

In de uitzending erkent Lilliane van Heteren, manager duurzaamheid van AH, desgevraagd schoorvoetend dat het klopt dat de Buitenbeentjes hoogstwaarschijnlijk niet waren verspild als ze niet in de schappen waren gelegd. Werden ze weggegooid? ‘Nee, zeker niet. Telers hadden een bestemming.’ Sommige Buitenbeentjes zouden volgens haar dan onder meer naar een groentesnijderij gaan of als veevoer worden gebruikt. ‘Maar ze kunnen prima worden opgegeten door onze klanten. De smaak zit van binnen’, aldus Van Heteren. Van Heteren wordt ook gevraagd waarom op de verpakking wordt gesuggereerd dat de groente en fruit met een smetje anders verspild zouden worden. Albert Heijn heeft volgens van Heteren de Buitenbeentjes geïntroduceerd om het ‘verhaal van voedselverspilling te vertellen’. ‘Het geeft aan dat het mooier is om het product in het schap aan te bieden.’

Prijsstelling

Naast kritiek op de uitingen, komt ook de prijsstelling van de Buitenbeentjes aan bod. Telers zeggen in de uitzending amper iets voor klasse 2 producten te krijgen. Zo zegt een wortelteler dat op dat moment een kilo wortels €0,26 opbrengt. Voor een klasse 2 product kan dat volgens hem met pech slechts 1 of 2 cent zijn. In het schap is  daar echter weinig van terug te zien, constateren de tv-makers. Zo kosten puntpaprika’s als Buitenbeentjes €6 per kilo. Voor dat bedrag krijgt de klant 900 gram aan reguliere klasse 1 puntpaprika. Van Heteren gaat in de uitzending niet inhoudelijk in op dat prijsverschil en wil niets zeggen over inkoopprijzen.

‘Samen tegen voedselverspilling’

Volgens Toine Timmermans van Samen tegen Voedselverspilling kunnen supermarkten een grote rol spelen in de strijd tegen voedselverspilling. Ze zouden volgens hem altijd alles af moeten nemen van telers. Bij een te grote oogst kan het dan worden verwerkt door de industrie, waardoor het product ineens jaren houdbaar wordt. Dan ga je volgens  hem echt verspilling tegen.

Reageer op dit artikel