nieuws

AH test ‘naakte’ groentenafdeling

Formules 55838

AH test ‘naakte’ groentenafdeling
Foto: Archief, winkel in huidige opzet met verpakking

HOOFDDORP – Albert Heijn start maandag een test waarbij agf-producten onverpakt aan de klant worden aangeboden.

De test loopt van maandag 25 maart tot en met zondag 28 april. Het gaat om meer dan 100 plasticvrije biologische en niet-biologische productenzoals bospeen, cherry tomaten, verspakketten, slasoorten, broccoli, bleekselderij en fruit als sinaasappelen, peren, appels en mango. Uitgesloten zijn aardappelen, uien, kruiden, groentegemak, gekoelde groenten en gekoeld fruit.

‘Naakte’ assortiment

De formule wil testen hoe het gaat met kwaliteit en houdbaarheid van het ‘naakte’ assortiment. Ook wil AH de consumentacceptatie meten. AH wil het percentage verpakkingsmateriaal terugdringen met 25% in 2025. Vooral gebruik van plastic bij groente en fruit is consumenten een doorn in het oog.

Ergernis herkennen

In een reactie zegt Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn, de ergernis te herkennen van klanten als het gaat om verpakkingen: ‘Vooral bij groente en fruit vragen veel klanten zich af of de plastic verpakking echt nodig is.’ AH maakt in ruim 100 winkels nu gebruik van ‘dry misting’: verneveling waardoor groente en fruit langer vers blijven. We gaan nu testen of de combinatie ‘dry misting’ en geen plastic verpakking de kwaliteit en houdbaarheid zo bevordert om plastic te besparen.’

De testwinkel is de winkel waar AH vorig jaar de eerste ‘Echt Vers’-formule wegzette.

Zie hieronder de door AH gemaakte video van de test:


 

Reageer op dit artikel