nieuws

Spar opent 40 extra Spar Express-vestigingen

Formules 3345

Spar opent 40 extra Spar Express-vestigingen
Spar Express langs de A12 op verzorgingsplaats Buunderkamp.

EDE – Spar opent geen 130, maar 170 Spar Express-vestigingen bij tankstations van Texaco en Esso. De extra winkels komen er omdat de samenwerking met de EG Group, het moederbedrijf van Texaco en Esso, bijzonder goed bevalt.

Dat zei Edith Appels, CFO/COO van Spar, bij de opening van de honderdste Spar Express. Aanvankelijk zou Spar medio dit jaar klaar zijn met de 130 Spar Express-vestigingen bij tankstations. Daar komen er nu dus nog 40 bij. De ombouwoperatie van de Texaco- en Esso-pompshops duurt daardoor nog tot eind dit jaar.

Eerste met Spar Lokaal

De honderdste Spar Express-vestiging is gelegen bij verzorgingsplaats De Buunderkamp, langs de A12 tussen Ede en Arnhem. Deze vestiging heeft een primeur: het is de eerste Spar Express met een Spar Lokaal. Spar Lokaal is het lunchroom-concept van Spar, wat tot vandaag alleen te zien was in de Spar-buurtwinkel in Heelsum. De tegelijkertijd heropende Spar Express in Hardinxveld heeft ook een Spar Lokaal. Bij succes is het de bedoeling dat meer vestigingen van Express deze module krijgen.

Militaire operatie

Erwin Jansen, operationeel manager Spar Express, zegt dat de ombouwoperatie van pompshops naar Spar Express goed verloopt. ‘Er openen twee vestigingen per week. Het is bijna een militaire operatie. We hebben een aantal teams dat elkaar afwisselt. Het luistert nauw, want de winkels blijven tijdens de verbouwingen gewoon open.’ Het tempo van twee vestigingen per week wordt de rest van dit jaar aangehouden, met uitzondering van enkele weken in de zomerperiode.

Aanpassingen aan Spar Express

Volgens Jansen zijn gaandeweg het proces diverse aanpassingen gedaan aan het concept. Zo was het assortiment in het begin veel meer op basis van dat van de buurtwinkels. ‘Dat hebben we heel erg omgedraaid. Bij Spar Express draait het ook om dagelijks gemak, maar daar moet niet teveel de nadruk op liggen. Het draait hier meer om directe consumptie en to go-producten. En daarbij maken we het onderscheid door ook een assortiment dagelijkse boodschappen aan te bieden.’

Van familie- naar kleinverpakking

Het heeft wel tijd nodig om deze propositie bij de consument te krijgen, erkent Jansen. Volgens hem ontwikkelt zich dat wel, maar gaat het op de ene locatie vlotter dan elders. ‘In plaatsen als Houten, Gouda en Woerden hebben de Spar Express-vestigingen meer een buurtfunctie, daar gaat het sneller dan langs de snelweg. Maar we zien het bijvoorbeeld goed bij ons brood. Dat is vers brood van lokale warme bakkers. Dat begint voorzichtig, maar na verloop van tijd zie je de verkoop toenemen. Het is echter wel zaak om het schap continu onder analyse te houden. Zo verkochten we vleeswaren eerst vooral in familieverpakkingen, nu kiezen we meer voor kleinverpakking.’ Jansen benoemt ook producten die tegen de verwachting in juist goed of slecht lopen. ‘Eieren bijvoorbeeld, dat verkoopt minder dan we hadden gedacht. Bapaobroodjes daarentegen doen het goed, ook al hebben we geen mogelijkheid om deze ter plekke op te warmen.’

Concept is winstgevend

Derving is een van de belangrijkste aandachtspunten binnen Spar Express, gaf topman John van der Ent eerder al aan in gesprek met Distrifood. Jansen onderschrijft dat. ‘Absoluut. Het is voortdurend de balans zoeken. Je wilt de schappen niet leeg laten lopen, maar ook niet teveel weggooien. Dat is een proces waarin we steeds beter onder de knie krijgen hoe we daar mee om moeten gaan.’ Volgens Jansen zijn de winkels ondertussen wel winstgevend. ‘Ik ben heel tevreden.’

Reageer op dit artikel