nieuws

Plus: ‘Meeste Fairtrade-premie van alle supers’

Formules 619

Plus: ‘Meeste Fairtrade-premie van alle supers’

UTRECHT – Met bijna 1,5 miljoen dollar draagt Plus de hoogste Fairtrade-premie af van alle supermarktketens in Nederland.

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.

Dat baseert de keten op resultaten van de jaarlijkse Impactbarometer van Plus en Stichting Max Havelaar. De premie van Plus op fairtradeproducten komt in 2018 uit op omgerekend zo’n €1,27 miljoen. Het is een stijging van 11 procent ten opzichte van 2017. De Fairtrade-premie wordt onder meer gebruikt voor aanschaf van landbouwmaterialen, medische voorzieningen en verbetering van scholen en huisvesting.

Meeste Fairtrade-huismerkproducten

Plus heeft bovendien de meeste Fairtrade-gecertificeerde huismerkproducten van alle Nederlandse supers, schrijft de keten. De doelstelling om in 2018 de helft van alle Plus-huismerkproducten waarin cacao verwerkt is, met Fairtrade-gecertificeerd te hebben, is gehaald. Het andere doel dat vorig jaar werd gesteld, is om in 2020 alle cacao in huismerkproducten te certificeren. Verder zijn onder meer koffie- en theeproducten van de keten Fairtrade-gecertificeerd. Ook was Plus de eerste die uitsluitend fairtradebananen verkocht (2010). De formule wil met het maken van duurzame keuzes een voorbeeld zijn in de markt.

Max Havelaar: ‘Nog veel werk te verrichten’

Peter d’Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar: ‘Er is nog veel werk te verrichten om de situatie van boeren en arbeiders te verbeteren. Plus geeft het goede voorbeeld door voor haar huismerk, waar mogelijk, voor Fairtrade-certificering te kiezen. Ook is het mooi om te zien hoe deze supermarktorganisatie haar verantwoordelijkheid neemt als het gaat om de herkomst van belangrijke producten als koffie, bananen en cacao. Het is bewonderingswaardig dat zij de hoogste Fairtrade-premie van alle Nederlandse supermarkten afdraagt, zeker gezien haar relatief kleine marktaandeel. Met de inspanningen van de Plus-organisatie, de betrokken ondernemers en de consumenten die de Fairtrade-producten kopen, wordt een wezenlijke bijdrage geleverd.’

7500 producten met Fairtrade-keurmerk

Uit verdere cijfers van de barometer blijkt dat in Nederland nu 7500 producten met Fairtrade-keurmerk beschikbaar zijn. Ruim 80 procent van de consumenten is bekend met het keurmerk en 77 procent van de huishoudens koopt wel eens fairtradeproducten.

Reageer op dit artikel