nieuws

Nieuw doel Van Eerd: 25 procent van de markt

Formules 11446

Nieuw doel Van Eerd: 25 procent van de markt

VEGHEL – Jumbo moet over vijf jaar 25 procent van de markt in handen hebben. Dat is het nieuwe doel van Jumbo-ceo Frits van Eerd.

De doelstelling wordt door Van Eerd (51) uitgesproken in een interview met De Ondernemer. De algemeen directeur wordt gevraagd wat zijn ‘stip aan de horizon’ is. ‘Die stip verleg ik iedere vijf jaar, want die periode is goed te overzien. Alles wat ik vandaag investeer, moet binnen vijf jaar renderen. Mijn nieuwe doel is, om aan het einde van de komende vijf jaar, 25 procent van de markt te hebben’, aldus Van Eerd.

GfK, IRI en Nielsen

Jumbo-cfo Ton van Veen zei onlangs in Distrifood dat Jumbo eind 2018 de grens van 20 procent had doorbroken. ‘Inclusief de groei op andere vlakken zitten we eind 2019 op een marktaandeel richting de 22 procent’, aldus Van Veen. Jumbo gebruikt voor de marktaandelen GfK als benchmark. Volgens zowel Nielsen als IRI bedraagt het marktaandeel van Jumbo over 2018 gemiddeld 19,1 procent.

Geen vluchtige omgeving

Van Eerd benadrukt in het interview dat Jumbo niet de formule van de aanbiedingen is. ‘De push-kant wil met kortingen regelen dat je van dezelfde fles er nu niet twee, maar vier meeneemt. Dit proberen wij te voorkomen. De pull zit veel meer in het verrassen en het verrijken van je eigen eetgewoontes.’ Ook onderstreept hij dat hij Jumbo ziet als een werkgever die werknemers de ruimte biedt om zich te ontwikkelen. ‘Ik wil niet hiërarchisch aangestuurd worden. Daarom heb ik vanaf dag één goed naar mijn mensen geluisterd. Ik wil geen vluchtige omgeving. Het doet mij echt pijn als iemand na een paar jaar werken zegt dat hij het hier wel weer heeft gezien (…) een 9+ organisatie is niet voldoende. Je moet naar 130 procent streven, anders bereik je niet wat er mogelijk is.’

Wereld op zijn kop

De algemeen directeur vertelt tevens waarom Jumbo volgens hem anders is dan veel andere bedrijven. ‘Twintig jaar geleden zag ik ondernemers al vechten met de nieuwe concepten die de markt veroverden in supermarktland. Ontwikkelingen in het buitenland werden vertaald en op de Nederlandse markt losgelaten. Vervolgens werd er een marketingmachine in werking gesteld om zo de klant naar de winkel te lokken. Dat is de wereld op zijn kop en past totaal niet bij onze waarden en cultuur. Wij bedenken onze eigen concepten en bouwen het bedrijf om de klant heen. Compromisloos. Want als je zegt dat je de klant alles laat bepalen, kun je daar niet halverwege mee stoppen. Zo hebben wij een bedrijf neergezet dat echt voor de klant is en niet voor de aandeelhouders. Dat maakt het simpel, maar ook heel uniek.’

Reageer op dit artikel