nieuws

‘Appie Days lost verwachting niet in’

Formules 12917

‘Appie Days lost verwachting niet in’

ZAANDAM – De laatste Appie Days-campagne heeft in veel AH-winkels nauwelijks een omzetpiek opgeleverd. AH zelf beweert dat de verkoop van de dagaanbiedingen boven verwachting was.

De marktleider lanceerde in week 7 een nieuwe reeks dagaanbiedingen onder de naam Appie Days. Onder meer producten als vaatwastabletten, wasmiddel, koffie en drinkyoghurt werden als aanbieding verkocht. De actie heeft echter in veel winkels allesbehalve gewerkt als een omzetmagneet. Uit cijfers in handen van Distrifood blijkt dat er in de actieweek in veel AH-winkels niet of nauwelijks sprake is geweest van een omzetpiek.

‘Het was niet goed’

Sterker nog, de resultaten van verschillende winkelgroepen tonen aan dat de resultaten niet hebben voldaan aan de verwachtingen. In sommige gevallen zelfs bijna 10 procent minder dan waar Albert Heijn vooraf op had gerekend. Wat de cijfers nog meer zeggen: de dip zorgt er tevens voor dat Albert Heijn het verwachte resultaat sinds begin dit jaar niet haalt. Albert Heijn-ondernemers bevestigen het uitblijven van een omzetboost. ‘Bij ons was het niet goed, een matige omzet. En ook de landelijke cijfers tonen aan dat het niet sterk was’, aldus een van de ontevreden franchisers.

AH: ‘Boven verwachting’

Albert Heijn zelf zegt in een reactie op vragen van Distrifood juist tevreden te zijn met de resultaten van de laatste Appie Days-campagne. ‘De campagne is conform onze verwachtingen verlopen. De dagaanbiedingen waren sterk en zijn boven verwachting goed verkocht’, zegt Albert Heijn-woordvoerder Ronald van der Aart. ‘Over de concrete omzetten en resultaten van campagnes doen we nooit mededelingen.’

Appie Days vorig jaar niet vlekkeloos

Albert Heijn introduceerde Appie Days in maart 2018. Albert Heijn noemde het concept bij de lancering een aanvulling op de bestaande ‘Bonusevents’ van dat moment: Hamsteren, Route 99 en Freshmix. De eerste Appie Days-campagne liep destijds niet vlekkeloos. De marktleider kampte met voorraadproblemen en bood vervolgens in een e-mail aan Bonuskaart-houders excuses aan. Van der Aart zegt dat die problemen nu zijn voorkomen. ‘Met de kennis van vorig jaar hebben we een en ander zorgvuldig kunnen voorbereiden. De komende weken zullen we ook deze campagne weer evalueren.’

Reageer op dit artikel