nieuws

Plus verslaat markt met omzetgroei

Formules 3845

Plus verslaat markt met omzetgroei
Foto: Roel Dijkstra

UTRECHT – Plus heeft in het jaar 2018 een omzet van €2,477 miljard gerealiseerd. Het betekent voor de keten een omzetgroei van 3,8 procent. Daarmee verslaat Plus naar eigen zeggen voor de vijfde keer op rij de markt (3,3% groei volgens Nielsen).

Duncan Hoy, algemeen directeur van Plus: ‘Het is een prachtige prestatie dat Plus in deze competitieve branche de markt al vijf jaar op rij weet te verslaan. Ook het aantal prijzen in 2018 laat zien dat de klant de formule waardeert. Zo zijn we uitgeroepen tot Klantvriendelijkste supermarkt, Meest verantwoorde supermarkt, Beste wijnsupermarkt en Beste vleeswarensupermarkt. Naast deze landelijke prijzen wisten ook veel ondernemers zich op die manier te onderscheiden. Het bewijst dat een krachtige formule, met een sterke lokale doorvertaling, het verschil maakt.’

Online omzet nam met 40 procent toe

Plus wist de online omzet met 40 procent op te schroeven. De ondernemerscoöperatie noemt e-commerce daarmee een van de drijvers achter de omzetgroei. Klanten van Plus kunnen bij nagenoeg alle winkels online bestellen, het aantal ophaalpunten ligt boven de 200 en ruim 230 winkels bieden de Plus Express-service aan, waarbij boodschappen binnen 2 uur thuisbezorgd worden. Daarnaast is het sinds afgelopen jaar mogelijk om bij alle winkels via de Plus-app digitaal te sparen voor spaarcampagnes.

10 Plus Briljant-winkels erbij

In 2018 kwamen er 10 nieuwe Plus Briljant 2.0-winkels bij. Daarmee staat de teller momenteel op 15 vestigingen volgens de nieuwste formule-uitingen. De winkels, met een sterke focus op vers, gemak en aanbiedingen, presteren volgens Plus boven verwachting goed. ‘Ze laten een goede omzetstijging en klantwaardering zien. In 2019 zal daarom de ombouw onverminderd doorgaan.’

Verduurzamen assortiment én bedrijfsvoering

Plus werd in 2018 voor de vierde keer uitgeroepen tot Meest verantwoorde supermarkt. ‘Ook het afgelopen jaar is er weer hard gewerkt aan het verduurzamen van het assortiment en de bedrijfsvoering. Zo wordt er stap voor stap steeds minder zout, verzadigd vet en suiker in huismerkproducten gebruikt, worden ongezonde kinderproducten niet meer op kinderooghoogte gepresenteerd en is er een aangescherpt verpakkingsbeleid opgesteld wat de milieu-impact van verpakkingen moet terugdringen’, aldus Plus in een persbericht. De transparante communicatie over maatschappelijke onderwerpen leverde de formule de Kristalprijs 2018 op.

Reageer op dit artikel