nieuws

Picnic boekt verlies van €30 miljoen

Formules 6905

Picnic boekt verlies van €30 miljoen

AMERSFOORT – Het verlies van Picnic B.V. in zijn eerste jaren bedraagt bijna €30 miljoen. Dat blijkt uit de jaarcijfers die de websupermarkt heeft gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel.

De jaarcijfers maken duidelijk dat de formule over 2015-2016 een verlies moest noteren van iets meer dan €8 miljoen. Picnic startte in september 2015. In 2017 boekte Picnic een verlies van bijna €22 miljoen. De ebitda over 2017 bedroeg meer dan €13 miljoen. Het nettoresultaat van het moederbedrijf van Picnic, Picnic International B.V., over 2017 was een verlies van bijna €45,5 miljoen. Het verlies over 2015/2016 bedroeg €5,8 miljoen.

Investeren in infrastructuur

Michiel Muller, mede-oprichter van de formule, zegt in een reactie ‘gerekend te hebben op een verlies van deze orde’. Muller: ‘We hebben groot moeten investeren om de infrastructuur op te bouwen. Zo hebben we in maart 2017 nog een belangrijke investering ontvangen. Dat is natuurlijk geen geld om op de bank te zetten.’ Muller doelt hiermee op de kapitaalinjectie van €100 miljoen waar rijke families, waaronder de familie Fentener van Vlissingen, mee over de brug kwamen.

Distributiecentrum Rotterdam

Of er (binnenkort) een nieuwe investering aankomt, daar kan Muller geen uitspraken over doen. De Picnic-oprichter zegt wel dat de hubs, langer dan zes maanden actief, inmiddels operationeel winstgevend zijn. Op de vraag of de schuld in 2018 verder is opgelopen, kan Muller op dit moment geen antwoord geven. Dat die schuld het afgelopen jaar is toegenomen ligt in de lijn der verwachting, aangezien de formule flink heeft geïnvesteerd in uitbreiding. Zo opende Picnic oktober vorig jaar een distributiecentrum in Rotterdam, de vijfde van de websuper.

Duitsland en België

Muller bevestigt ook dat Picnic gaat uitbreiden in Duitsland. ‘We zien dat de Duitse klant begrijpt wat we doen.’ De websupermarkt ging in 2018 van start in Neuss, onder de rook van Düsseldorf. Daarna maakte Picnic de stap naar Mönchengladbach. Over een mogelijke start van Picnic in België wil Muller geen concrete uitspraken doen. ‘Maar er zijn inderdaad ook partijen en mensen uit België die op ons afkomen.’ Volgens Muller gaan hij en zijn team de komende weken rond de tafel zitten om de groeiambities (voor 2019) te bespreken.

Omzet omlaag

Begin vorig jaar voorspelde Muller dat Picnic in 2018 een omzet zou boeken van €300 miljoen. Half november schroefde hij dit terug naar €200 miljoen. Weliswaar een verdubbeling ten opzichte van 2017, maar niet de eerder verwachte verdrievoudiging.

Reageer op dit artikel