nieuws

Ahold Delhaize groeit vooral in Nederland

Formules 1294

Ahold Delhaize groeit vooral in Nederland

ZAANDAM – Ahold Delhaize heeft zijn omzet in het afgelopen kwartaal verder opgekrikt. Het Nederlands-Belgische supermarktconcern deed vooral in Nederland goede zaken.

Zowel de fysieke winkels als de webwinkel van Albert Heijn brachten meer boodschappen aan de man, al liep het marktaandeel wel wat terug. De Nederlandse activiteiten inclusief webwinkels Ah.nl en Bol.com verkochten 3,3 procent meer dan een jaar geleden in dezelfde periode, kijkend naar winkels die toen ook al open waren. Deze zogeheten vergelijkbare omzet is een belangrijke graadmeter voor winkelketens en de groei was wel wat minder dan een jaar eerder. In de tweede thuismarkt, België, werd een stijging van 3,0 procent behaald.

Verenigde Staten

In de VS, waar het concern twee derde van zijn geld verdient, steeg de vergelijkbare omzet met 2,7 procent. Dat was deels te danken aan gunstige omstandigheden zoals goed weer en een lage inflatie. Ook beginnen de onlineverkopen op gang te komen. Die zijn overigens nog lang niet op het niveau van de webwinkels in Nederland.

Totale omzet

De totale omzet ging exclusief wisselkoerseffecten omhoog met 3 procent tot €16,5 miljard. Ahold Delhaize maakte bij zijn handelsupdate nog geen concrete winstcijfers bekend. Die komen 27 februari.

Reageer op dit artikel