nieuws

Flinke stijging online buzz Picnic

Formules 2072

Flinke stijging online buzz Picnic

AMSTERDAM – Picnic is inmiddels één van de meest besproken supermarktformules op social media en het internet.

Alleen Albert Heijn en Jumbo worden online vaker genoemd. Dat blijkt uit een onderzoek van Adformatie in samenwerking met onderzoeksbureau OBI4wan naar het online volume van supermarktformules in 2018. Vorig jaar stond Picnic op plaats tien in de lijst. Door de online buzz over de websuper staat de formule nu dus op plaats drie. Duurzaamheid, milieu, voedselverspilling en dierenwelzijn waren het afgelopen jaar online de hot topics, meldt Adformatie. Picnic wordt volgens de onderzoekers het meest positief in verband gebracht met deze topics.

Lees ook alle laatste nieuwe ontwikkelingen over de online foodverkoop

In het Distrifood Digi-magazine over food en e-commerce

Complete top tien

De complete top tien bestaat naast Albert Heijn, Jumbo en Picnic uit (achtereenvolgens) Lidl, Plus, Spar, Delhaize, Emté, Dirk en Aldi. Bij het tot stand komen van deze top 10 zijn de volgende supermarkten meegenomen: AH, Aldi, Coop, Deen, Dekamarkt, Delhaize, Dirk, Ekoplaza, Emté, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Makro, Marqt, Picnic, Plus, Sligro, Spar en Vomar. De ranglijst is volgens Adformatie gebaseerd op het online volume (blogs, fora, Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest), het volume op marketing/klantcontactwebsites in Nederland en het positieve sentiment van de berichtgeving.

Pasen en Kerst

Een andere opvallende conclusie is de online buzz rond Pasen. Die is flink toegenomen. Het aantal online berichten dat dit jaar rond Pasen verscheen met een link naar Albert Heijn en Jumbo, ligt hoger dan de berichtgeving rond kerst 2017.

Reageer op dit artikel