nieuws

AH-winkels onder marktgroei in 2019

Formules 5832

AH-winkels onder marktgroei in 2019
Foto: Koos Groenewold

ZAANDAM – Albert Heijn verwacht dat zijn Nederlandse winkels in 2019 de marktgroei niet kunnen bijbenen. De verschuiving van winkelomzet naar online is een belangrijke oorzaak.

De marktleider rekent voor zijn supermarkten op een gemiddelde omzetplus van 1,9 procent, terwijl marktonderzoeker Nielsen de marktgroei begroot op 2,2 procent. Dat staat in een intern memo van Albert Heijn dat Distrifood in handen heeft. Zaandam verwacht dat de filialen het in 2019 een stuk slechter doen dan de franchisewinkels. De begrote omzetgroei voor de filialen bedraagt 1,6 procent, voor de franchisewinkels voorspelt AH een gemiddelde omzetplus van 2,5 procent.

Groei online

Dat verschil is volgens de marktleider onder meer het gevolg van de groei van online. ‘Franchise comparable groei is hoger vergeleken met WWM (filialen, red.) vanwege de historische performance en een lagere channel shift naar online’, aldus Albert Heijn in het memo. Zo zorgt de online groei voor een volumedaling in de filialen. ‘Negatieve comparable volumegroei van WWM gedreven door verschuiving van omzet naar online’, schrijft de supermarktketen. Dat laatste wordt ook uitgedrukt in percentages. Naar eigen zeggen daalt het volume bij de AH-winkels met 0,3 procent. Bij de filialen neemt het volume af met 0,6 procent. Waar AH omzetgroei verwacht, is dat met name het gevolg van de opening van nieuwe winkels. ‘De positieve non-comparable omzet is voornamelijk gerelateerd aan vier WWM winkelopeningen in 2019 en acht nieuwe winkels in 2018.’

Dynamisch begroten

‘Albert Heijn heeft een groeistrategie waarbij zowel bij winkels als in online kansen zitten. De cijfers die Distrifood in handen heeft gekregen, zijn onderdeel van een begroting voor fysieke winkels in Nederland’, zegt woordvoerder Tim van der Zanden van Albert Heijn in een reactie op de voorgelegde cijfers. ‘Ahold Delhaize heeft vaste momenten in het jaar waarin cijfers gepresenteerd worden. Het enige dat we nu kunnen en willen zeggen, is dat het gaat om conservatieve berekeningen die gedurende het jaar wijzigen door onze dynamische manier van begroten. Voor een adequaat beeld van Albert Heijn als geheel moet je kijken naar alle onderdelen van ons bedrijf in Nederland en België, waaronder groeipijler AH.nl.’

Reageer op dit artikel