nieuws

AH verwacht minder fysieke winkels

Formules 4672

AH verwacht minder fysieke winkels
AMSTELVEEN, 23 FEB 2017: Albert Heijn opent vrijdag aanstaande twee nieuwe modules, om te beginnen bij de AH XL op het Gelderlandplein: een Bakery Café en een Deli Kitchen. © 2017 SEBASTIAAN ROZENDAAL

ZAANDAM – Albert Heijn rekent erop dat als gevolg van verschuivende omzetten een aantal winkels de komende jaren de deuren zullen sluiten. Volgens directeur Wouter Kolk zal het aantal sluitingen echter maar beperkt zijn, ook omdat de winkels nieuwe functies krijgen.

Kolk zegt dit in een interview met Het Financieele Dagblad. Afgelopen weekeinde onthulde Distrifood op basis van een intern memo van Albert Heijn al dat de marktleider verwacht komend jaar het groeitempo van de markt niet bij te kunnen benen. Vooral de eigen filialen van Albert Heijn hebben last van de opmars van online boodschappen doen en de verschuiving van omzetten. Voor de franchisers verwacht Albert Heijn wel dat deze de marktgroei gaan verslaan.

‘Ik denk niet dat we in de toekomst nog ruim duizend winkels hebben in Nederland.’

Wouter Kolk

In het interview zegt Wouter Kolk te verwachten dat het aantal supermarkten onder de Albert Heijn-formule gaat dalen. ‘Ik denk niet dat we in de toekomst nog ruim duizend winkels hebben in Nederland. Dat hoeft ook niet. Maar ik denk ook niet dat het aantal winkels sterk zal afnemen, omdat ze ook voor directe consumptie en de last mile, zeg maar opslag voor de bezorgservice, gebruikt worden. En soms kan er ook nog een vestiging van Gall & Gall of Etos bij.’

Meer inzet op directe consumptie op de winkelvloer

In deze ontwikkeling past ook de trend om de supermarkten door te ontwikkelen, onder meer door de toevoeging van een snelle bezorgdienst met personal shoppers. Hiervoor  is Kolk al in gesprek met mogelijke partners. De keten zet ook meer in op directe consumptie op de winkelvloer. Daartoe wordt volgend jaar in Amsterdam een eerste keuken geopend buiten de supermarkt. Kolk zegt dat AH geen brood ziet in koken op de winkelvloer zelf. ‘We hebben gemerkt dat dat niet efficiënt is.’ De warme maaltijden moeten in de winkel kunnen worden gegeten of warm worden thuisbezorgd bij consumenten.

Ahold Delhaize als raar spelletje Risk

Kolk speculeert er ook over dat Ahold Delhaize de komende jaren actief kan worden in nieuwe Europese landen. ‘Op de kaart is Ahold Delhaize nu een heel raar spelletje Risk.’ Hij doelt hierbij op het grote aantal winkels in Nederland en België en de ketens in Oost-Europa als Albert, Mega Image en Maxi. Daar tussenin ligt een gapend gat waar Ahold Delhaize actief kan worden. Dat hoeft echter niet noodzakelijkerwijs via overnames. ‘Er zijn ook relaties die moderner zijn. Het kan een joint venture zijn, onlinesamenwerking, een inkoopcombinatie vormen of een aandeel in elkaar nemen.’

Alle supermarkten zitten in hetzelfde schuitje

Volgens Kolk zitten alle supermarktketens in hetzelfde schuitje waardoor die nieuwe vormen van samenwerking aanlokkelijk zijn. ‘We hebben allemaal te maken met de discounters, de digitalisering en technologie van winkels, de opkomst van online en e-commerce en pure internetspelers die ook voeding gaan verkopen. De dynamiek wordt steeds heftiger.’

Lees ook alle laatste nieuwe ontwikkelingen over de online foodverkoop

In het Distrifood Digi-magazine over food en e-commerce

Reageer op dit artikel