nieuws

AH past term ‘wild’ aan na klacht

Formules 2050

AH past term ‘wild’ aan na klacht

STIENS – Albert Heijn gaat in folders en reclame de term ‘wild’ aanpassen voor vleessoorten zoals eend en konijn na een klacht van de Stichting Konijn in Nood bij de Reclame Code Commissie (RCC).

Volgens Konijn in Nood was de term ‘wild’ misleidend omdat consumenten zouden kunnen denken dat de dieren daadwerkelijk in het wild hebben geleefd. De dierenrechtenorganisatie kreeg daarin gelijk van de RCC, meldt RTLNieuws. Konijn in Nood diende  de klacht in naar aanleiding van een advertentie waarbij konijnen- en eendenvlees wordt afgebeeld met daarbij de tekst ‘Alle AH Wild’.

Fokkerijen

Volgens de actiegroep is die term onjuist, het vlees is afkomstig van dieren die in fokkerijen worden geboren en gehouden. AH voerde als verweer aan dat de term ‘wild’ wordt gebruikt als  verzamelnaam voor vleessoorten die ook in het wild voorkomen, zoals eenden en konijnen. En die daardoor als wild worden beschouwd.

‘Wild’ geen vastomlijnd begrip

De RCC ging niet mee in die redenatie.  Die oordeelde dat de term ‘wild’ voor de consument geen vastomlijnd begrip is en dat AH daarom duidelijk moet maken wat ermee wordt bedoeld. AH gaat dat doen door te gaan verleden of het zogenoemd ‘gehouden wild’ is uit fokkerijen of ‘vrij wild’. Aankomende zaterdag zal dat nog niet zijn gebeurd in de folder die dan uitkomt. Die was al gedrukt.

De Stichting Konijn in Nood strijd naar eigen zeggen sinds haar oprichting in 2011 voor de 360 duizend vleeskonijnen en tegen supermarkten die konijnenvlees verkopen. De actiegroep doet dat met succes. Zo zijn afgelopen jaar, na acties, Aldi en Plus gestopt met het konijnenvlees. Eerder deden andere ketens al kooikonijnen in de ban onder druk  van actiegroepen. Het doel van Konijn in Nood is om uiteindelijk een wettelijk konijnenfokverbod te bewerkstelligen.

Reageer op dit artikel