nieuws

Kolk: marktaandeel Europa naar 15 procent

Formules 2245

NEW YORK – Het marktaandeel van Ahold Delhaize in Europa moet doorgroeien naar 15 procent in 2021. Het ligt nu op 10 procent. Online is de aanjager.

Kolk: marktaandeel Europa naar 15 procent
Amsterdam - Wouter Kolk, directeur Albert Heijn en Delhaize - Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

Dat heeft Wouter Kolk gezegd in een presentatie in de VS ove de multichannelstrategie van AH Delhaize tijdens de  Capital Markets Day. Hij hield zijn gehoor voor dat de Europese food e-commerce groeit met 30 procent per jaar. Bol.com krijgt 10 miljoen bezoekers per week in Nederland, 3 miljoen in België. Tweeëneenhalf miljoen uniek bezoekers komen per maand op het Allerhande platform. Appie heeft een half miljoen unieke gebruikers.

Sleutelrol voor Bol.com

Aandeelhouders hebben twijfels bij de e-commerce strategie van Ahold Delhaize versus Amazon. Het concern doet dan ook grote moeite om haar online-acitiviteiten onder de aandacht te brengen. Bol.com speelt daarin een sleutelrol met een toename van 16 procent in frequentie van bezoek, 14 procent meer actieve klanten en 33 procent groei in order over het derde kwartaal 2018 versus 2017. AH.nl wordt weggezet als een bestelsite met een marktaandeel van meer dan 55 procent in alle online versverkopen. De abonnee’s van de bestelsite zijn goed voor meer dan 50 procent van de omzet. Vooral de zakelijke klant is winstgevend omdat die gemiddeld drie keer zoveel omzet inbrengt dan de particulier.

Ahold Delhaize streeft naar 15 procent marktaandeel

Kolk geeft in zijn presentatie aan dat de online activiteiten zullen worden opgeschaald om te komen tot ‘ambitieuze groei’. Het te openen gemechaniseerde dc in Zaandam moet daarin richting gaan geven. De gezamenlijke uitrol van winkel en online moet in 2021 leiden tot een marktaandeel van meer dan 15 procent. Op dit moment is dat 10 procent.

Zie hier de video over de presentatie:

 

Lees ook: AH-er Postma naar Peapod voor online groei VS

 

 

 

Reageer op dit artikel