nieuws

AH: minder verpakkingen, meer recycling

Formules 3247

ZAANDAM – Albert Heijn start vandaag een campagne voor minder verpakkingen en meer recycling.

AH: minder verpakkingen, meer recycling

Albert Heijn gaat verder verduurzamen door onder andere minder en beter recyclebare verpakkingen te gebruiken. Dat schrijft de supermarktketen in een persbericht. AH zal klanten via tv, Appie Today en op ah.nl informeren over de stappen die gezet worden om minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. Ook informeert de keten over het nut van verpakkingen en over het scheiden van afval.

Per product kijken naar beste oplossing

Marit van Egmond, commercieel directeur bij Albert Heijn: ‘We hebben al heel wat stappen gezet. Dit jaar besparen we al vier miljoen kilo aan verpakkingsmateriaal en we gaan nog veel meer doen. Daarbij kijken we bij elk product zorgvuldig wat de beste oplossing is. Verpakkingen hebben in veel gevallen een functie. Ze zijn belangrijk voor de houdbaarheid en kwaliteit van producten en voorkomen voedselverspilling.’

25% minder verpakkingen in 2025

Met de campagne wil AH in 2025 25 procent minder verpakkingen gebruiken. Dat staat gelijk aan zo’n 20 miljoen kilo aan materiaal, aldus AH. Bovendien moeten alle verpakkingen van het eigen merk dan 100 procent recyclebaar zijn. De ambities moeten gehaald worden door onder andere herbruikbare zakjes voor groente, fruit en brood en folie in plaats van plastic deksels op bakjes fruit. Ook stopt de keten met het gebruik van zwarte schaaltjes voor eigen merk vleeswaren en zal water in dunnere flesjes zitten.

Milieu Centraal blij met maatregelen

Voor de campagne werkt AH samen met partners als Milieu Centraal. Vera Dalm, directeur van die organisatie: ‘Het is goed dat Albert Heijn de verpakkingen van alle eigenmerk-producten gaat verduurzamen. En dat tegelijkertijd klanten worden gestimuleerd om mee te doen, bijvoorbeeld door herbruikbare zakjes aan te bieden voor groente, fruit en brood. Als je dan toch iets moet weggooien, zorg dan dat het gerecycled kan worden door op te letten hoe je het weggooit. De afvalscheidingswijzer helpt bij twijfel. Deze campagne stimuleert mensen denk ik ook na te denken over welke verpakking ze wel of juist niet zouden moeten kopen. Zo komt verduurzaming van twee kanten.’

AH in dialoog

De supermarkt heeft in aanloop naar de campagne dialoog gevoerd met maatschappelijke organisaties, verpakkingsexperts en de overheid. Ook organiseerde AH eerder dit jaar dialoogsessies over andere maatschappelijke thema’s, zoals werken in de toekomst, lokale betrokkenheid en suikerreductie.

Plus let ook op verpakkingen

Albert Heijn is niet de enige keten die sterk inzet op minder verpakkingen. Plus berichtte in juli over diverse anti-plasticmaatregelen. Zo worden alle 4.500 huismerkproducten conform het nieuwe verpakkingsbeleid van de formule tegen het licht gehouden.

Lees ook: Plus neemt anti-plasticmaatregelen

Reageer op dit artikel