nieuws

AH.nl en Bol.com groeien explosief

Formules 4758

AH.nl en Bol.com groeien explosief

ZAANDAM – Websupermarkt AH.nl en onlinewarenhuis Bol.com hebben hun omzet in het tweede kwartaal van dit jaar explosief zien stijgen. De groei van AH.nl gaat echter wel ten koste van de onderliggende operationele marge.

Dat blijkt uit vanmorgen door moederbedrijf Ahold Delhaize naar buitengebrachte cijfers. Zoals gebruikelijk verstrekt het bedrijf geen gedetailleerde cijfers over de prestaties van Albert Heijn in Nederland, maar betreffen het cijfers inclusief  onder meer Gall & Gall, Etos en Bol.com. De netto-omzet in Nederland steeg met 3 procent naar €3,54 miljard. De vergelijkbare omzet nam met 2,9 procent toe. Wanneer het effect van de timing van Pasen in de cijfers wordt verwerkt, nam de vergelijkbare omzet in het tweede kwartaal zelfs met 3,8 procent toe.

Online verkopen stijgen 23,2 procent

Online blijft een belangrijke motor achter de groeiende omzet van de Nederlandse tak van Ahold Delhaize. De onlineverkopen namen met 23,2 procent toe, terwijl de netto-consumentenomzet met 28,9 procent toenam. Bol.com profiteert onder meer van het groeiende aantal derde partijen dat Bol.com gebruikt om producten aan de man te brengen. De verkopen door derde partijen zijn inmiddels goed voor meer dan 40 procent van de omzet van Bol.com. Vooral in dierenvoeding groeiden de verkopen op dat vlak hard, dankzij de samenwerking met de keten van speciaalzaken Pets Place.

Groei AH.nl ten koste van de marges

De onderliggende operationele marge in Nederland kwam uit op 5,3 procent, een toename van 0,2 procentpunt vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Deze stijging wordt door Ahold Delhaize toegeschreven aan de verbeterde marges bij Bol.com. Wanneer het onlinewarenhuis uit de cijfers wordt gehaald, komt de operationele marge uit op 5,8 procent, vrijwel gelijk aan vorig jaar. Ahold Delhaize realiseerde weliswaar volop besparingen, maar dit leidde uiteindelijk dus toch niet tot verbetering onder de streep door de groei van AH.nl met zijn lagere marges.

Lees ook: Ahold Delhaize: minder omzet, meer winst

Reageer op dit artikel