nieuws

Kolk (AH): respect voor uitspraak franchisezaak

Formules 6117

Kolk (AH): respect voor uitspraak franchisezaak
Amsterdam - Wouter Kolk, directeur Albert Heijn en Delhaize - Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

ZAANDAM – AH legt zich neer bij een eventuele uitspraak in de rechtzaak tussen de formule en de franchisers. ‘Ik heb vertrouwen in de uitkomst, maar als de uitspraak niet prettig zal zijn voor AH, dan respecteren we die toch.’

Dat zegt Albert Heijn topman Wouter Kolk in een interview met Foodmagazine. Kolk: ‘Uiteindelijk moeten we ook verder met elkaar.’ Volgens Kolk is de relatie al duidelijk beter dan een paar jaar terug. ‘We werken meer samen. We hebben aparte regiodagen waarin we bijpraten. Er zijn klankbordgroepen over online, de formule, waarin we alle dagelijkse problemen en issues bepreken. Het gaat steeds beter.’

Slechte markt was ook reden slechte relatie

Dat de relatie slecht was, had volgens Kolk ook te maken met de markt en de prestaties van AH. ‘Drie jaar geleden waren de ondernemers niet happy met de relatie, maar ook niet met de formule. Dat speelde ook mee, ze hadden een paar slechte jaren achter de rug.’ Over de rechtszaak: ‘Die zie ik echt als een zaak van het verleden, over afrekeningen van vroeger.’

Amsterdam – Wouter Kolk, directeur Albert Heijn en Delhaize – Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

Rechtszaak staat los van de samenwerking

Volgens Kolk staat de rechtszaak los van de relatie. ‘Ik bespreek hem ook niet met de ondernemers. Het is onder advocaten en wij kijken wel wat de uitkomst is. Ik heb vertrouwen in die uitkomst, maar als de uitspraak niet prettig zal zijn voor AH, dan respecteren we die toch. Uiteindelijk moeten we ook verder met elkaar. We hebben dingen die we samen moeten ontwikkelen, zoals online.’

Online is lastig rond te rekenen

In het interview zegt de AH-topman dat online lastig rond te rekenen is. ‘Ik vind dat vraagstuk best wel ingewikkeld. Als je alle kosten normaal toerekent, dan is het een hell of a job. We kijken over de hele wereld naar wie er een slim model heeft. Maar het blijft moeilijk: bij thuisbezorgen raak je de producten gewoonweg te vaak aan. En dat kost geld.’

Lees hier het volledige interview met Wouter Kolk

Reageer op dit artikel