nieuws

Albert Heijn krabbelt op na slecht begin

Formules 6981

Albert Heijn krabbelt op na slecht begin
Foto: Wick Natzijl

ZAANDAM – Albert Heijn krijgt na een dramatische start van het jaar weer wat kleur op de wangen. De gemiddelde index van de winkels gaat eindelijk over de 100 heen.

De marktleider begon uitermate slecht aan 2018. Eind februari meldde Distrifood dat de formule in een groot aantal regio’s indexen noteerde die ruim onder de 100 lagen. Zo bleef bijvoorbeeld de omzetindex van de supermarkten in Noord-Holland destijds steken op 97,2. Inmiddels is Albert Heijn aan de beterende hand. Zo wordt uit cijfers van winkels uit het zuiden van het land, in handen van Distrifood, duidelijk dat de omzetten in de lift zitten. In week 27 is de cumulatieve index van die groep terug op 100.

Pieken vanwege het warme weer

Het is voor het eerst dit jaar dat die magische grens in het zuiden is bereikt. Vorig jaar bedroeg de index in dezelfde week nog 103,3. Vanwege het warme weer pieken vanzelfsprekend de omzetten. Volgens bronnen binnen Albert Heijn stijgt de gemiddelde weekindex van de zuidelijke winkels momenteel boven de 105 uit.

Cijfers vervuild door ombouw

Ook in het noorden van het land krabbelt Albert Heijn op. Zo zit de omzetgroei bij de noordelijke franchisewinkels momenteel 1,57 procent boven begroting. Een AH-ondernemer nuanceert tegenover Distrifood de stijging. ‘De cijfers worden enigszins vervuild door winkels die recent zijn omgebouwd en nu qua omzet omhoogschieten. En er zijn uitschieters die dankzij het warme weer pieken met indexen van 110. Laten we ook eerlijk zijn: als je in deze periode geen goede omzetten draait, dan draai je ze nooit.’ De omzet van de filialen in het noorden zit nauwelijks boven de vastgestelde begroting.

Totale markt groeit minder hard

Ondanks de groeiende omzetten doet Albert Heijn het minder goed dan de totale markt. Uit cijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt dat de cumulatieve index tot en met week 27 2,8 procent bedraagt. Zonder de discounters eindigt de index op 102,5. De totale markt groeit daarmee minder hard dan in 2017. AH wil zelf inhoudelijk niet reageren op de cijfers. ‘Ahold Delhaize geeft een aantal keer per jaar toelichting op financiële resultaten. Dan wordt kleur gegeven aan de omzet in winkels en online kanalen. De eerstvolgende keer is 8 augustus, dan worden de resultaten over het tweede kwartaal toegelicht’, aldus woordvoerder Anoesjka Aspeslagh.

Zie ookAlbert Heijn begint slecht aan 2018

Reageer op dit artikel