nieuws

Discountklant geeft vaak juist meer uit

Formules 1770

Discountklant geeft vaak juist meer uit

BAARN – Consumenten die denken geld te besparen door ook naar Aldi of Lidl te gaan, hebben het mis. Wie zowel bij een servicesupermarkt als bij een harddiscounter boodschappen doet, geeft juist vaak meer uit.

Dat blijkt uit onderzoek van onder meer de universiteiten van Tilburg en Leuven aan de hand van data van GfK waarover kennisinstituut EFMI in de komende editie van Foodmagazine schrijft.

Alleen naar een serviceformule

Klanten die alleen bij een discounter komen, besparen geld ten opzichte van de situatie dat ze alleen naar een serviceformule gaan. Dit komt omdat ze minder producten kopen tegen ook nog een lagere prijs. Klanten die in een week zowel bij discount als bij een servicesupermarkt boodschappen deden, realiseerden per saldo geen besparingen of waren zelfs duurder uit.

Twee verklaringen

‘Dit laatste was met name het geval bij shoppers die in dezelfde shopping trip een bezoek aan een hard discounter en een servicesupermarkt combineerden’, schrijft Irene van Berlo van EFMI in de Foodmagazine-rubriek Academic Update. Volgens de onderzoekers zijn hiervoor twee verklaringen. Klanten kopen onbewust duurdere producten bij servicesupermarkten, omdat ze denken geld te hebben bespaard bij de discounter. Ook zouden deze klanten vatbaarder zijn voor verleidingen in de winkel.

Reageer op dit artikel