nieuws

AH van start met online dienst Mijn Voedingswaarden

Formules 3207

AH van start met online dienst Mijn Voedingswaarden

ZAANDAM – Albert Heijn lanceert de nieuwe online dienst Mijn Voedingswaarden. Daarmee wil Albert Heijn klanten beter inzicht bieden in de voedingswaarden van de producten die zij gekocht hebben en alternatieve producten aanbieden die meer of mindere hoeveelheden van de gekozen waarden bevat.

Dat meldt Albert Heijn vanmorgen. De dienst Mijn Voedingswaarden maakt het makkelijker voor klanten om bijvoorbeeld minder vet of suiker of juist meer proteïnen toe te voegen aan het boodschappenlijstje. ‘Dit is een volgende stap in de ambitie van Albert Heijn om klanten te inspireren om gezonder te leven. De service is beschikbaar op ah.nl voor klanten met een persoonlijke bonuskaart’, vertelt Albert Heijn zelf. De dienst is door de marktleider zelf ontwikkeld, waarbij gebruik is gemaakt van kennis van het Universitair Medisch Centrum in Utrecht.

Geen onderscheid huismerk en andere merken

AH: ‘Met toestemming van de klant laat de supermarkt zien hoeveel suiker, voedingsvezels, zout, eiwitten, verzadigd vet, calorieën en koolhydraten hij recent gekocht heeft. De dienst toont welke aankopen het meeste suiker, eiwitten etc. per 100 gram bevatten. Daarnaast kunnen klanten alternatieve producten uit hetzelfde assortiment bekijken die meer of minder van de gekozen voedingswaarde bevat. Albert Heijn maakt geen onderscheid tussen eigen en overige merken.’ Albert Heijn zegt in toenemende mate vragen te krijgen van consumten over wat er in producten zit en hoe gezond of ongezond deze zijn. Dat hangt echter vaak van de individuele klant af, stelt de supermarktketen. ‘De voedingsbehoeften van bijvoorbeeld kinderen verschilt van die van ouderen, sportieve mensen of klanten met diabetes’, aldus Albert Heijn.

Inzicht of aankopen passen in dieet

Prof. dr Wouter W. van Solinge, Ambassador eHealth & Big Data bij het Universitair Medisch Centrum in Utrecht: ‘In de praktijk komen wij toch nog vaak tegen dat patiënten met een hoge bloeddruk denken dat een boterham met kaas een gezonde maaltijd voor hen is. Etiketten lezen en dat vertalen naar wat voor jou gezond is, is moeilijk en de vergelijking maken met alternatieven al bijna onmogelijk. Deze service maakt het voor mensen heel inzichtelijk of hun aankopen passen bij hun lifestyle of dieet; eiwitrijk voor een sportief leven of zoutarm bij een hoge bloeddruk.’

Dienst voedingswaarden past in beleid AH

Buck van der Werf van Albert Heijn legt uit dat de nieuwe dienst past in het lopende beleid van de marktleider. ‘Bij Albert Heijn inspireren we graag onze klanten om een bewustere levensstijl aan te nemen. Als voortrekker willen we goede voorlichting geven met producten die passen in een gezondere levensstijl. Wij zien namelijk een stijgende behoefte bij klanten om bewuster boodschappen te doen. Deze dienst is daarom een goede aanvulling op de recente invoering van gezondere versproducten, de Allerhande Box, de suikerwijzer en onze Allerhande magazine.’

Lees ook: Colruyt investeert in gepersonaliseerde voeding

Reageer op dit artikel