nieuws

Beter winkelbeeld Lidl: 19 procent groei

Formules 4438

Beter winkelbeeld Lidl: 19 procent groei

AMSTERDAM – In de periode 2014-2017 opende Lidl 400 winkels in Europa (4% groei in winkels) terwijl de omzet met maar liefst 19 procent groeide. Het verbeteren van bestaande winkels door dicounters is een betere investering dan het openen van nieuwe.

Dat is één van de conclusies die privatelabelconsultancy IPLC trekt tijdens een seminar rondom de eigenmerkbeurs PLMA, deze week in Amsterdam. IPLC concludeert tevens dat het sec opnemen van meer producten door discount niet leidt tot meer omzetgroei. Aldi breidde de laatste 10 jaar uit van 1200 naar 1800 sku’s, maar het leidde niet tot extra inkomsten.

A-merken maken discountmandje duur

De niet succesvolle uitbreiding van het assortiment betreft in Nederland bij Aldi ook de opname van A-merken. Deels verklaarbaar aldus IPLC: A-merken maken de discounter tot een volwaardiger winkel. Met de opname van duurdere A-merken dreigt Aldi echter een ongeschreven discountwet te schenden: een klant die met een volle kar naar buiten loopt, moet nooit meer afrekenen dan €100, anders is de discounter discounter af.

In/out is betere aanpak

De betere assortimentsstrategie is daarmee de in/out-aanpak, aldus de consultancy. De in/out-strategy gekoppeld aan een upgrading van het winkelbeeld noemt IPLC de ‘supermarketisation’ van discounters. Zowel Aldi als Lidl ‘versupermarkten’. IPLC voorspelt dat met deze strategie Aldi en Lidl tot 2022 sneller zullen groeien dan de markt.

Lees ook: Aldi heropent in juni 17 filialen

Reageer op dit artikel