nieuws

Aldi klimt uit jarenlang omzetdal

Formules 5541

Aldi klimt uit jarenlang omzetdal

DIEMEN – Operatie Aniko bij Aldi begint zijn vruchten af te werpen. Voor het eerst sinds jaren groeit de omzet bij de discounter in Nederland harder dan die van de markt.

Dit blijkt uit vertrouwelijke cijfers van onderzoeksbureau Nielsen die in handen zijn van Distrifood.

Succes voor Aniko

Tot en met begin mei (week 18) is de omzet van Aldi met 4,2 procent gegroeid, waar de markt op 2,6 procent blijft steken. De omzetstijging wijst op succes voor de Aniko-winkels (Aldi Nord Instore Konzept) bij Aldi. Het bedrijf opende in 2016 in Nederland de eerste drie winkels volgens de uitgangspunten van Aniko en voegde er vorig jaar 27 aan toe. In de vernieuwde winkels is meer ruimte voor vers en gemak terwijl ook de inrichting een stuk moderner is gemaakt. Voor dit jaar staat de ombouw van 50 winkels naar de nieuwe formule op de rol.

Beter dan de markt

Het is voor het eerst sinds een groot aantal jaren dat Aldi beter presteert dan de markt. Het marktaandeel van de discounter daalde tussen 2007 en 2017 van 8,9 naar 6,7 procent. Ondanks de goede omzetprestaties moet Aldi grote concurrent Lidl voor zich dulden. De omzet van Lidl is tot en met begin mei met maar liefst 7 procent gestegen. Dat is bijna drie keer harder dan de markt.

Zie ook: Vijf vragen over de ombouw van Aldi

Reageer op dit artikel