nieuws

Hiiper: Forse groei prijsvariatie Jumbo

Formules 5274

Hiiper: Forse groei prijsvariatie Jumbo

VEGHEL – De prijsversplintering bij Jumbo neemt flink toe. Het aantal producten met drie of vier verschillende prijzen is sinds begin dit jaar fors toegenomen.

Juni 2016 bedroeg het aantal producten in de groep met drie prijslijnen nog 458. Op 2 januari 2018 was dit gegroeid naar 568. Daarna volgde een flinke sprong. Eind maart stond de teller plots op 1540 producten.

Prijsstrategie van Jumbo

De stijging is opgemerkt door Hiiper. De supermarktapp, waarmee fabrikanten en retailers live inzicht hebben in cijfers over het supermarktschap, analyseerde voor Distrifood de prijsstrategie van Jumbo, dat meerdere prijslijnen hanteert.

Vier verschillende prijzen

Het aantal producten met vier verschillende prijzen is weliswaar klein, maar groeit ook fors. Hiiper noteerde op 2 januari 2018 slechts één product in het assortiment met vier verschillende prijzen. Bij een meting op 30 januari stonden er al 87 artikelen onder de streep en op 27 maart waren dat er inmiddels 145. Daarentegen is de hoeveelheid producten waarvoor twee prijslijnen gelden juist geslonken.

Teller stopte bij 5971

De supermarktapp vergelijkt hierbij de situatie van eind maart van dit jaar met juni 2016. Destijds waren er volgens Hiiper 8327 producten binnen deze categorie. Op 27 maart 2018 stopte de teller bij 5971.

In absolute zin gestegen

Het aantal producten met een prijsverschil bij Jumbo is in absolute zin wel gestegen. Hiiper noteerde er begin dit jaar zo’n 6700. Eind maart had de formule al op ongeveer 7650 producten verschillende prijzen geplakt. Volgens Hiiper golden op dat moment voor 42 procent van het Jumbo-assortiment variërende prijzen. Procentueel is dat de grootste piek sinds de eerste meting van de supermarktapp, juni 2016. Toen was het zelfs 47 procent, alleen destijds waren er amper producten waarvoor drie of vier verschillende prijzen werden gehanteerd. 95 procent van alle producten met variërende prijzen viel juni 2016 in de categorie met twee prijslijnen. In de meting van 27 maart 2018 was dit nog maar 78 procent. Het aandeel met drie prijslijnen is juist gestegen van 5 procent (juni 2016) naar 20 procent eind maart.

Vier prijslijnen

Uit de cijfers van Hiiper blijkt verder nog dat het gemiddelde prijsverschil bij producten met vier prijslijnen (11,40 procent, meting 27 maart 2018) een stuk groter is dan bij artikelen met twee prijslijnen (6,30 procent). Bij drie prijslijnen bedraagt het gemiddelde verschil 11,10 procent.

Zie ook: Jumbo gooit weer prijzen omlaag

Reageer op dit artikel