nieuws

Verkoop Emté: de kranten

Formules 4454

Verkoop Emté: de kranten

DOETINCHEM – De dagbladen hebben vanmorgen veel aandacht voor de overname van Emté door Jumbo en Coop. Distrifood zet de hoogtepunten op een rijtje. ‘We moeten geen land krijgen met alleen maar Albert Heijns en Jumbo’s. Er zijn de afgelopen jaren al veel supermarktketens verdwenen.’

Het Financieele Dagblad meldt dat de concurrentie van de combo Jumbo/Coop een consortium was van Albert Heijn, Plus en Jan Linders. Daarnaast zouden het Belgische Colruyt, het Duitse Edeka en investeerders concrete interesse in Emté hebben gehad. De krant sprak verder met de financiële man van Jumbo, Ton van Veen, die verwacht dat bovenop de overnamesom nog transactiekosten komen, zoals voor mogelijke ontslagen. ‘We denken veel mensen van werk naar werk te kunnen helpen, maar kunnen gedwongen ontslagen niet uitsluiten.’ Ook moet er geïnvesteerd worden in de winkels. ‘Er zitten heel mooie winkels bij, maar ook winkels waar we dringend iets mee moeten.’

Brabants Dagblad wijdt vanmorgen een verhaal aan de mogelijke rivaliteit tussen Jumbo en Sligro. ‘Als Koen Slippens en Frits van Eerd elkaar met carnaval tegenkomen, drinken ze gewoon samen een biertje’, zo wordt de woordvoerder van Sligro geciteerd. De rivaliteit zou vooral door de media in het leven zijn geroepen. Dit bevestigt oud-wethouder Francien van de Ven van Veghel. ‘Ik heb er nooit iets van gemerkt. Op bijeenkomsten kon je ze gewoon samen uitnodigen.’

De krant haalt echter ook voormalige inkoopdirecteur Rob van Herpen van Sligro aan, die het flauw vindt om de gevoeligheid te ontkennen. ‘Natuurlijk lag die er wel. Als de naam Jumbo viel, was dat zeker niet altijd positief. Och, misschien hoort zo’n rivaliteit wel bij twee Veghelse familiebedrijven.’ Hij vindt het echter wel fantastisch nieuws dat beide partijen elkaar nu gevonden hebben in een transactie. ‘Vanuit Sligro is het heel knap dat je professie boven andere gevoelens zet.’

De Volkskrant is een kijkje gaan nemen bij de Emté-supermarkt in Nieuwegein, waar klanten niet allemaal positief zijn over de aanstaande verbouwing naar Coop of Jumbo. ‘Want dan verandert de indeling van de supermarkt en kunnen we de producten niet meer vinden’, citeert de krant Frits (81) en Hilde (77) van der Linden. Twee oudere mannen bij de koffie-automaat zijn wel tevreden. ‘Jumbo is een prima super, waar iedereen tevreden kan winkelen.’ Toch hebben ook zij hun twijfels. ‘We moeten geen land krijgen met alleen maar Albert Heijns en Jumbo’s. Er zijn de afgelopen jaren al veel supermarktketens verdwenen.’

De krant legde ook zijn oor te luisteren bij hoogleraar marketing Kitty Koelemeijer van Nyenrode Business Universiteit. Zij legt uit waarom Jumbo is uitgegroeid tot grootste uitdager van Albert Heijn. ‘Het ondernemerschap van de familie Van Eerd maakt het verschil. Bij Jumbo bestaat de wil om te groeien én er zit lef in de organisatie. Bij de overname van C1000 nam Jumbo grote financiële risico’s. Dat kan verkeerd aflopen, maar ging fantastisch. Jumbo loste de overnameschuld van C1000 razendsnel af. Zo win je het vertrouwen van de banken die zulke overnames financieren.’

Ook dagblad De Stentor ging op bezoek bij winkels, in Nunspeet waar Emté en Jumbo pal naast elkaar zitten. De 68-jarige Jan Fictoor is al jaren vaste klant bij Emté en vreest de ombouw. ‘Ik ben een verwoed bierdrinker en het bier is hier veel goedkoper dan bij de Jumbo. Daar betaal je voor het tweede krat de helft van de prijs. Maar dan ben ik nog altijd zo’n anderhalve euro per krat duurder uit dan dat ik het hier in de aanbieding haal. Daarnaast is het vlees hier fantastisch. Bij de Jumbo zijn ze ook vriendelijk. Maar dat dit weggaat, is wel een achteruitgang voor mij. ‘

Tubantia sprak met Emté-bedrijfsleider Ben Brookhuis (Oldenzaal), die zegt blij te zijn dat er duidelijkheid is over de verkoop, maar dat nu de onzekerheid volgt over welke naam er op de pui komt. ‘Ik hoop dat ik kan blijven. En of dat dan als Jumbo wordt of Coop, dat maakt mij niet zoveel uit.’ Ook Jumbo-ondernemer Björn Kuipers in Oldenzaal komt aan het woord. ‘Tja, tweederde wordt Jumbo en éénderde Coop. Of ik in ben voor een tweede vestiging in deze regio? Daar zeg ik op voorhand geen ‘nee’ tegen. Maar nogmaals: ik weet nog helemaal van niets.’

Alles over de deal

 

 

Reageer op dit artikel