nieuws

Spar University lanceert kassaloos betalen: skippen

Formules 7013

BUNNIK – Spar University lanceert een concept voor kassaloos betalen: Skippen. De techniek werkt met betaalapp Tikkie.

Spar University lanceert kassaloos betalen: skippen
Interieur van Spar University in Nijmegen.

Klanten van de Spar University bij de Hogeschool Utrecht kunnen vanaf woensdag 4 april met hun smartphone afrekenen, zonder tussenkomst van een kassa.

De wachtrij ‘Skippen’

‘Met het nieuwe concept Skippen ‘skip je de wachtrij en betaal je met Tikkie’! Er zijn retailers die vooral druk zijn met het praten over de technologische innovaties die er van ‘de zomer’ aan zitten te komen. Spar University praat er niet over, maar doet het gewoon!’, staat in een persbericht van de formule.

Volgende stap in ontwikkeling

In 2013 was Spar University al de eerste supermarkt van Nederland met 100 procent self-checkout, oftewel geen caissières. Nu is het naar eigen zeggen tijd voor de tweede stap in de ontwikkeling van simpel, slim en snel shoppen. De formule, een creatie van Erwin Binneveld en Mirjam Bestebreurtje, wil Skippen eind 2018 in alle vestigingen hebben uitgerold. ‘Waarom deze stap? Door het introduceren van Skippen, heeft Spar University meer relevante en dus persoonlijke aankoopdata over haar klanten om slimmere appdeals te maken. Ook kan Spar University klanten betere  informatie geven over wat zij graag willen weten, als bijvoorbeeld allergenen of het aantal calorieën.’

Skippen als functie in bestaande app

Skippen wordt als nieuwe functie toegevoegd aan de Spar University-app. Deze app is ontwikkeld door Social Brothers en is volgens Spar University op ruim 25.000 smartphones geïnstalleerd. Skippen werkt eenvoudig, bezweert de universiteitsformule. ‘Je scant de producten die je wilt hebben met je smartphone. De artikelen worden direct in het (digitale) winkelmandje geplaatst en vervolgens reken je deze met Tikkie af. Op deze manier ‘skip’ je de rij en shop je nog slimmer, sneller en simpeler. Als laatste stap is er nog een leuk verrassingselement: na het skippen scan je de QR-code bij het skip-beeldscherm en zo zie je meteen of je bij jouw eerstvolgende bezoek een ‘reward’ ontvangt, bijvoorbeeld een gratis koffie of lunch!’

‘Kracht zit in vertrouwen’

De kracht van de technologie zit volgens Spar University vooral in het vertrouwen naar de klant, iets wat dankzij de self-checkoutkassa’s altijd al een belangrijk onderdeel van de formule is geweest. Voor de ontwikkeling zocht Spar University zocht hiervoor een samenwerking met Countr (Point of Sale Software), Social Brothers (full-service ICT-bureau), Mood Media (audiovisuele klantbeleving) en Tikkie (betaalapp van ABN Amro). Samen bundelden zij de krachten en leverden via een scrumteam het concept Skippen op.

Reageer op dit artikel