nieuws

Rabo-prijs voor Lidl kip-/ei-leverancier

Formules 3653

UTRECHT – Kipster is winnaar van de Rabobank duurzame innovatieprijs. Kipster is van de grond gekomen door een exclusief leverancierscontract met Lidl.

Rabo-prijs voor Lidl kip-/ei-leverancier
Still uit video Kipster

Volgens de jury is Kipster de leverancier van Lidl een voorbeeld van ‘de goed uitgewerkte visie over hoe eieren circulair kunnen worden geproduceerd. Dit gebeurt op een maximaal diervriendelijke manier. De jury waardeert de ketenbrede betrokkenheid, die geleid heeft tot samenwerking met belangrijke partners. Onderscheidend vond de jury de circulaire en integrale aanpak. Hierbij staat de natuurlijke omgeving van dieren onbetwist centraal. Ook zijn emissies uit de stal geminimaliseerd en regionale voedselreststromen worden benut.’

Lidl is afnemer van Kipster

Lidl verkoopt niet alleen de eieren van het Kipster-concept. Ook wordt het vlees van opgefokte haantjes verkocht. Dezen zouden anders worden vergast. Dit werd eerder al door Wakker Dier met gejuich begroet. De actiegroep wijdde er zelfs een reclamespotje aan. Bijzonder is dat Lidl en Kipster al een jaar voordat de eieren in de supermarkt kwamen te liggen een overeenkomst zijn aangegaan. Lidl neemt gedurende 5 jaar de eieren af.

Reststromen zijn voedsel voor Lidl-kip

Volgens de Rabobank is Kipster een revolutionaire, dier-, mens- en milieuvriendelijke boerderij voor legkippen. ‘De boerderij zit vol innovaties op het gebied van dierenwelzijn en fijnstofreductie.  Kipster zorgt voor een minimale milieubelasting, door voer van reststromen en het opwekken van energie. De consumentenprijs ligt onder het prijsniveau van biologisch. Ook ontvangt de boer een eerlijke prijs voor het ei. Kipster laat zien dat je ook klimaatneutraal boerderijdieren kunt houden. Bijvoorbeeld door voer te maken van reststromen en meer energie op te wekken dan te gebruiken.’ Aan de ontwikkeling van Kipster is 4 jaar gewerkt en inmiddels heeft het systeem zich bewezen, aldus de bank.

Wasteless ook finalist

Een andere finalist was Wasteless. Rabobank: ‘Supermarkten dringen met Wasteless voedselverspilling terug en verbeteren marges op versproducten, door dynamische prijsoptimalisatie. Producten in het versvak waarvan de uiterste verkoopdatum dichtbij komt, worden door middel van elektronische prijskaartjes automatisch afgeprijsd. De oplossing is voor supermarkten makkelijk in te voeren en levert zowel economisch als milieutechnisch veel winst op.’

Zie ook: Lidl dringt plastic terug

Hieronder de presentatie van Kipster:

Reageer op dit artikel