nieuws

Jumbo-franchisers ontevreden over omzet

Formules 10783

VEGHEL – De omzet van winkels van Jumbo-ondernemers in 2018 steekt voorlopig schril af tegen de omzet in 2017.

Jumbo-franchisers ontevreden over omzet

Die conclusie trekken verschillende Jumbo-ondernemers door heel het land tegen Distrifood.

Zorgen bij winkeliers

De formule uit Veghel knalde vorig jaar door de omzetgrens van €7 miljard heen, maar de euforie heeft bij menig winkelier plaatsgemaakt voor zorgen, zo blijkt uit een telefonische rondgang. De ondernemers noemen het ook opvallend dat Jumbo onlangs een aantal seizoensaanbiedingen heeft aangescherpt.

In januari nooit op z’n sterkst

Jumbo-cfo Ton van Veen zegt in een reactie op de geluiden dat Jumbo in januari traditioneel nooit op z’n sterkst is. ‘Dan is het actiegeweld het grootst. Met een EDLP-formule lig je dan iets op achterstand. Wij zitten autonoom wel degelijk boven de markt, maar niet met de afstand die wij vorig jaar hadden.’ Van Veen betitelt het begin van 2018 als een redelijke start. ‘Niet spectaculair, om het zo maar te zeggen. 2017 was natuurlijk een heel goed jaar en daar zitten we nu een paar procent boven. Dus we overtreffen ons recordjaar van vorig jaar. Maar het zijn geen spectaculaire omzetstijgingen.’

Uitdijende e-commerce-operatie

Dat de totale omzet van Jumbo toch in de lift zit, lijkt het gevolg van de uitdijende e-commerce-operatie van Jumbo. De formule biedt in een rap tempo onlinemogelijkheden aan steeds meer winkels. Jumbo meldde begin januari dat de investeringen in online in 2017 hebben geleid tot een ruime verdubbeling van het aantal bestellingen via Jumbo.com en de Jumbo-app. Bijna 4 procent van de Nederlandse huishoudens wist Jumbo in 2017 online te vinden. Op dat moment had de formule op 390 plekken een Jumbo pick-up point (pup) en boden 225 pup’s ook bezorging aan huis aan.

Ook Albert Heijn heeft het lastig

Eind februari meldde Distrifood dat ook Albert Heijn het tot dusver lastig heeft in 2018. Ondernemers uit het hele land lieten onafhankelijk van elkaar weten dat de omzetindexen bij de marktleider ruim onder de 100 liggen. In januari bleef de omzetindex van de AH-winkels in Noord-Holland steken op een index van 97,2. Ook in Zuid-Holland lagen de omzetten van de winkels in de eerste maand van het jaar tot ruim onder de 100. Diverse franchisers meldden dat op een recente bijeenkomst van Albert Heijn door AH zelf ook is bevestigd dat het jaar stroef is begonnen. Albert Heijn wilde niet reageren op de cijfers.

Zie ook: Albert Heijn begint slecht aan 2018

Reageer op dit artikel