nieuws

Consument vindt Plus opnieuw meest duurzaam

Formules 3302

AMSTELVEEN – Plus is voor de vierde keer op rij uitgeroepen tot ‘Meest maatschappelijk verantwoorde supermarkt’ en haalt op basis van klantenwaardering de hoogste gemiddelde score van 7,53.

Consument vindt Plus opnieuw meest duurzaam
Foto: Distrifood

Dit blijkt uit het GfK MVO Rapport 2018, waarvan de resultaten zojuist op Foodmagazine.nl zijn verschenen. Vanmorgen werd Plus-topman Jan Brouwer tijdens de formuledag van Plus op het podium verrast door research director Joop Holla van GfK en hoofdredacteur Peter Garstenveld van Distrifood en Foodmagazine. Eric Leebeek nam op het podium het bij het winnen van het rapport behorende beeld in ontvangst.

Erkenning van de consument

Plus mag zich het komende jaar de Meest maatschappelijk verantwoorde supermarkt noemen. In het jaarlijkse onderzoek van GfK, dat door Foodmagazine wordt gepubliceerd, worden 16 supermarktformules door hun eigen klanten beoordeeld op verschillende mvo-thema’s: ‘klanten en maatschappij’, ‘gezondheid’, ‘duurzame handel’, ‘klimaat’, ‘lokale betrokkenheid’, ‘fairtrade’, ‘voedselverspilling’, ‘dierenwelzijn’ en ‘medewerkers’.

Jan Linders en Emté delen 2e plek

Jan Linders en Emté delen samen de 2e plek, met een gemiddelde score van 7,50. Over alle supermarkten heen wordt de hoogste score (7,94) gemeten over het aspect ‘op het gemak voelen in winkel’ en scoort ‘betrokkenheid met dierenwelzijn het laagste (6,76).

Lidl daalt op ranglijst

Lidl daalt op de ranglijst van de 13e naar de 15e plaats. Vorig jaar kreeg Lidl van zijn klanten nog een 6,97, maar over dezelfde zes aspecten valt de discounter nu het rapportcijfer 6,89 ten deel. Vooral op het aspect ‘milieuvriendelijke maatregelen’ krijgt de keten een behoorlijk lagere waardering (van 7,06 naar 6,69). Drie nieuwe aspecten (lees hierna) trekken het totale rapportcijfer voor Lidl nog iets verder omlaag (6,86). Een belangrijke stijger op de ranglijst is Boni. De keten stond vorig jaar met een 7,06 nog op de 12e plaats, maar krijgt dit jaar van zijn klanten over negen aspecten een 7,25 en staat daarmee nu op de 6e plaats. Vooral op het gebied van ‘assortiment Eko-/biologische producten) maakt Boni een indrukwekkende sprong voorwaarts (van 5,86 naar 6,66). In het hele rapport is nu nog maar één cijfer onder de 6 uitgedeeld, de 5,21 voor Aldi op het aspect ‘betrokken bij buurtactiviteiten’.

Drie nieuwe aspecten

Ten opzichte van vorig jaar is het jaarlijkse onderzoek op een paar punten aangepast. Het aantal  onderliggende vragen op het aspect ‘lokale betrokkenheid’ is beperkt en er is dit jaar extra aandacht voor de aspecten ‘beperking voedselverspilling, ‘eerlijke handel’ en ‘betrokken bij dierenwelzijn’. Research director Joop Holla van GfK: ‘We doen jaarlijks in het Dossier Duurzaam onderzoek voor een aantal branches, waaronder de supermarkten, onderzoek naar het belang van mvo-thema’s. Dit zijn aspecten die veel consumenten belangrijk vinden als ze in de supermarkt boodschappen doen en die we dit jaar hebben toegevoegd.’

Zie ook: MVO: Supermarkten doen stapje terug in duurzaamheid

Reageer op dit artikel