nieuws

Commentaar: En weer grijpt Plus mis

Formules 6228

Commentaar: En weer grijpt Plus mis

Plus grijpt opnieuw naast een overname. En net als de vorige keren wordt Plus in de wielen gereden door Jumbo en Coop.

Het zou een fraai afscheidscadeau zijn geweest. Jan Brouwer spreekt deze maand voor het laatst de Plus-ondernemers toe. Hoe mooi was het dan niet geweest als hij tijdens zijn afscheidsrede een samenwerking met, dan wel overname van Emté had kunnen aankondigen? Daarmee had Brouwer zijn ruim 4-jarig bewind bij de coöperatieve organisatie van een passende kroon kunnen voorzien.

Elan uit bedrijf

Toen Brouwer op 1 januari 2014 aantrad, hing Plus in de touwen. De omzetgroei stokte, mede door het afstoten van onrendabele winkels, het marktaandeel daalde, het prijsimago was beroerd en, misschien wel het allerbelangrijkste, het elan was uit het bedrijf verdwenen. Enig lichtpuntje was dat de Briljant- formule wel leek aan te slaan.

Prijsimago

Brouwer toog voortvarend aan de slag. Op de van hem bekende – en soms onnavolgbare – wijze sleutelde hij aan het prijsimago. Mediabestedingen en actiebudget (met dank aan de A-merkfabrikanten) werden fors opgeschroefd. Het hielp. Langzaam maar zeker verbeterde het prijsimago van Plus. In combinatie met de ombouw van Plus-winkels naar Briljant leverde dat mooie cijfers op. Omzet en marktaandeel groeiden en er werd zelfs een Briljant 2.0-versie in de markt gezet. Een formule waarmee Plus heel dicht aanschurkt tegen de horeca.

Tijd voor volgende stap

Eigenlijk is het nu tijd voor de volgende grote stap. Een marktaandeel van 6,4 procent en 260 supermarkten zijn mooi, maar onvoldoende om op (langere) termijn een rol van betekenis te kunnen blijven spelen. Brouwer zal dat nooit hardop zeggen, maar hij beseft dat natuurlijk donders goed.

Muziek in de oren

Het voorgenomen besluit van Sligro Food Groep om een partner dan wel koper voor Emté te zoeken, moet Brouwer als muziek in de oren hebben geklonken. Ineens diende zich de mogelijkheid aan om een sprong(etje) voorwaarts te maken. De signalen voor de Plus-voorman leken ook op groen te staan. Sligro en Plus kenden elkaar; gezamenlijk hadden ze een belangrijk deel van de Edah-winkels overgenomen. Bovendien zou Plus Coop op de bagagedrager kunnen meenemen voor een deel van de Emté-winkels. Per slot van rekening zijn Coop en Plus beide coöperatieve organisaties. Dat moet toch een band scheppen, zou je denken. Zowel Plus als Coop laten geen mogelijkheid onbenut om de loftrompet te steken over de voordelen van de coöperatie, maar als het er echt op aankomt, blijkt dat de in de coöperatieve kerk beleden principes in de praktijk van alledag onvoldoende basis zijn om gezamenlijk op te trekken. Erst kommt das Fressen, dan kommt die Moral. Bertolt Brecht schreef het al in 1928.

Rol van La Place

Coop is uiteindelijk met Jumbo in zee gegaan. Of dat beslissend is geweest in het proces, is overigens de vraag. Intrigrerend is de vraag wat de rol van La Place is geweest. Jumbo had met die formule een wapen in handen dat Brouwer miste. Slippens zat/zit niet te wachten op een zak met geld; Sligro is allesbehalve een organisatie in financiële nood. Met de inkoop van La Place heeft Slippens zich verzekerd van nieuw inkooppotentieel voor de komende jaren. Dat is nieuws dat in elk geval de aandeelhouders  als muziek in de oren klinkt. Niet voor niets steeg de koers van het aandeel vanochtend al met een kleine 10 procent.

Beroerde uitkomst

Voor Plus is de uitkomst beroerd. Na SdB en C1000 grijpt de organisatie voor de derde keer mis in een overnamegevecht. Dat moet pijn doen. Dat Plus geen rol van betekenis speelde in het overnamegevecht bij SdB en C1000, kan Brouwer niet worden aangerekend. Bij de overname van Emté heeft hij wel op het toneel gestaan, maar de hoofdprijs niet kunnen bemachtigen. Hij laat over een paar maanden een gezond bedrijf na, dat zeker, maar het mooie cadeau blijft achterwege.

Alles over de deal

Reageer op dit artikel