nieuws

AH gaat winkelnavigatie testen

Formules 4578

AH gaat winkelnavigatie testen

HOOFDDORP – Albert Heijn begint, samen met Philips en Aisle411, een proef in week 19 in Hoofddorp. Klanten kunnen met hun mobiele telefoon de plek van producten in de winkel zien.

Het is voor Albert Heijn een test om te kijken wat instore-navigatie doet. De marktleider antwoordt op vragen van Distrifood: ‘Wij ontwikkelen momenteel met Philips en een andere partner Aisle411 een applicatie om in onze winkel te kunnen navigeren naar het product wat je zoekt. De winkel is digitaal nagebouwd als plattegrond, en daarop navigeer je met een blauwe stip naar het item dat je zoekt. Denk aan Google Maps, maar dan indoor.’ De applicatie waar AH aan werkt, is in deze pilot bedoeld voor de mobiele telefoon.

AH test behoefte aan navigatie

De test begint in week 19 in de winkel in Hoofddorp. ‘We willen vooral te weten komen of er behoefte bij de gebruiker is aan een dergelijke applicatie en hoe nauwkeurig de technieken voor indoor-navigatie zijn.’ Al eerder deed AH mee aan een hackathlon in de XL in Eindhoven. Het ging daar om het winkelen voor slechtzienden – en dus ook voor niet-gehandicapten – makkelijk te maken. Het winnend idee was om de handscanner om te bouwen tot ook een navigatiemiddel. Albert Heijn woordvoerder Nienke Kooistra: ‘De test in Hoofddorp gaat nog niet zo ver als de winnende oplossing. Deze zaken zijn toekomstmuziek – niet onmogelijk, maar zeker nog niet gerealiseerd voor deze proef.’

Philips test navigatie met ledlicht

Philips kwam al eerder in het nieuws doordat het met Media Markt werkte aan instore-navigatie. De plaatsbepaling wordt daarbij aangestuurd door de frequentie van ledverlichting. Heilige graal van navigatie zijn ook de data aan de achterkant die het koopgedrag in de winkel blootleggen. Uiteindelijk ligt er een mogelijkheid om klanten actief aan te sturen, bijvoorbeeld met persoonlijke aanbiedingen. Aisle411 deed al eerder een test met Walgreen:

 

Reageer op dit artikel