nieuws

Hema haalt 80 procent winst in Nederland

Formules 3232

Hema haalt 80 procent winst in Nederland

AMSTERDAM – Warenhuisketen Hema verdient ondanks de internationale uitbreiding zijn geld nog altijd vooral in Nederland. ‘Tachtig procent van de winst komt uit Nederland, niet uit Frankrijk. Van de 540 Nederlandse winkels is er maar één verliesgevend. Het zou nogal bijzonder zijn als een investeerder besluit winstgevende winkels te sluiten.’

Dat zegt directeur Tjeerd Jegen van Hema in een interview met De Volkskrant. Hema opende deze week in Barcelona de tweehonderdste buitenlandse vestiging. In juni opent het warenhuisbedrijf zijn eerste vestiging in Dubai. Volgens Jegen wordt echter de Nederlandse basis niet verwaarloosd. ‘De kleinere Nederlandse winkels hebben we ook al omgebouwd volgens dat concept (zoals in het buitenland, red.). Dat kotte in de Benlux vorig jaar €12 miljoen – voor dat bedrag kunnen we 24 nieuwe winkels in Frankrijk openen. Toch hebben wij ervoor gekozen dat geld hier te investeren.’

Verbouwing Nederland gaat jaren duren

Volgens Jegen blijft de Benelux de kernmarkt voor Hema. ‘Maar een groot filiaal ombouwen, zoals we in Nederland alleen nog in Tilburg hebben gedaan, kost miljoenen. Het gaat daarom een paar jaar duren voordat we alle grote vestigingen in Nederland hebben verbouwd.’ Hij vreest niet dat een eventuele nieuwe eigenaar van de formule, Hema staat al enige tijd in de etalage, de internationale expansie voorrang gaat geven op de vernieuwing in Nederland. ‘Tachtig procent van onze winst komt uit Nederland, niet uit Frankrijk. Van de 540 Nederlandse winkels is er maar één verliesgevend. Het zou nogal bijzonder zijn als een investeerder besluit winstgevende winkels te sluiten.’

Roetpiet was geen commerciële keuze

In het interview gaat Jegen ook in op de maatschappelijke discussie rond Zwarte Piet, Verstopeieren, het suikerfeest en genderneutrale kleding, waarin Hema een belangrijke rol te spelen. Hij legt uit dat Hema ‘ondubbelzinnig’ kiest in deze dilemma’s. ‘ In het tijdperk van sociale media, kunnen bedrijven zich niet meer op de vlakte houden. Een cultuur is niet statisch, die is dynamisch. Wij hebben bijvoorbeeld gekozen voor de roetpiet. Dat was absoluut geen commerciële afweging; we hebben niet onderzocht welke keus de meeste klanten oplevert. In zekere zin is het een ideologische afweging: het merk Hema speelt een rol in een veranderende samenleving en daarbij past het maken van keuzen.’

Reageer op dit artikel