nieuws

Ekoplaza gaat voor totale exit plastic

Formules 2911

VEGHEL – Ekoplaza wil volledig plasticvrij worden. Deze boodschap wordt in 2018 duidelijker overgebracht aan de leveranciers.

Ekoplaza gaat voor totale exit plastic

Een datum kan Steven IJzerman nog niet noemen, maar volgens de kwaliteitsmanager van de biologische formule is de lange termijnvisie duidelijk. Ekoplaza wil op den duur geen plastic meer gebruiken.

Plasticvrije verpakking vlees

‘Een jaar geleden was de gedachte: wat zou het toch mooi zijn als we een plasticvrije verpakking zouden hebben voor het vlees. Die hebben we inmiddels. Wat we gelukkig zien is dat er een flinke groei zit in de technische mogelijkheden.’

Wereld te winnen

Volgens IJzerman is er echter nog een wereld te winnen. ‘Bij melkpakken is het technisch nog niet mogelijk het plastic er uit te filteren. Denk ook aan het krimpfolie om de kaas, dat is tevens een uitdaging. En de petflessen natuurlijk.’

Duidelijker overbrengen aan leveranciers

Volgens IJzerman gaat de formule in 2018 de plasticvrije boodschap ook duidelijker overbrengen aan de leveranciers. ‘Onze ambitie is om in 2018 het grootste gedeelte van onze huismerken te ontdoen van plastic. Rond 60 procent van de huismerken zit inmiddels geen plastic meer. We willen daarnaast leveranciers van A-merken duidelijk maken dat ze bij ons hoger in de pikorde komen als ze met ons meegaan in die gedachte.’

Concurreren op duurzaamheid

Ekoplaza is op dat punt volgens IJzerman uniek in de branche. ‘De concurrentie kijkt wel naar dit onderwerp, maar durft geen echte stappen te zetten. Wij concurreren liever op duurzaamheid dan op prijs. Aan leveranciers maken we dan ook duidelijk dat wij zeker niet de partij zijn die een bodemprijs vraagt. In ruil daarvoor vragen we ze echter wel stappen te zetten die wij voor ogen hebben.’

Reageer op dit artikel