nieuws

Coop hardste groeier in verkooppunten

Formules 4200

Coop hardste groeier in verkooppunten

WOERDEN – Coop is de supermarkt- keten die in 2017 zijn winkelbestand het hardst heeft zien groeien.

Dat is de conclusie van een vergelijking tussen twee ranglijsten die zijn opgesteld door Locatus. Het onderzoeksbureau presenteerde onlangs de ‘top-100 formules in Nederland op basis van wvo (winkelvloeroppervlak) januari 2018’.

206 vestigingspunten Coop

In die lijst telt Locatus 206 vestigingspunten voor Coop. Een jaar eerder (januari 2017) was het aantal volgens het onderzoeksbureau 186. Dat betekent een stijging van 20 verkooppunten in een jaar tijd en een stijging van 10,75 procent van het winkelbestand.

CoopCompact niet meegerekend

Coop heeft momenteel echter de beschikking over 262 winkels. Volgens Marco Groeneveld van Locatus hebben de onderzoekers de winkels met CoopCompact op de pui niet meegerekend. ‘Er is een tweede formule van Coop, CoopCompact. Deze is te klein om in de top-100 terecht te komen’, aldus Groeneveld. Locatus telt voor CoopCompact 56 vestigingen met een totale oppervlakte van 23.586 wvo.

Winkelbestand AH slinkt

Bij de andere grote spelers in de supermarktbranche zijn de verschillen tussen januari 2017 en januari 2018 minimaal. Jumbo heeft volgens het onderzoeksbureau het winkelbestand met twee zien stijgen (van 579 naar 581). Hetzelfde aantal geldt voor Aldi (van 492 naar 494). Bij Lidl gaat het om een stijging van +1 (nu 413). Albert Heijn en Plus hebben daarentegen een winkel minder dan een jaar geleden. De marktleider zag het winkelbestand slinken van 848 naar 847 en Plus van 261 naar 260.

Groei van 20,6 procent

Wat betreft winkelvloeroppervlak noteerden alle eerdergenoemde formules een stijging, het gevolg van het uitbreiden door de supermarktketens van bestaande winkels. Volgens Locatus heeft Coop met zijn Coop-supermarkten het oppervlak in een jaar tijd met 30.394 wvo zien stijgen, een groei van 20,6 procent. Daarna volgen Jumbo (14.217 wvo meer, +1,94 procent), Lidl (12.211 wvo, +3,10 procent), Plus (10.681 wvo, +3,94 procent), Albert Heijn (10.189 wvo, +0,96 procent) en Aldi (10.183, +2,81 procent). De  omvang van AH XL wordt door Locatus apart berekend. Het wvo van de XL-formule is in een jaar tijd gestegen van 122.589 naar 129.562.

Emté en Spar dalen

Meest opvallende dalers in oppervlak zijn Emté en Spar. Bij Emté gaat het volgens het onderzoeksbureau om een daling van 138.680 wvo naar 135.865 wvo. Spar zag het totale wvo dalen met 990 (van 89.740 naar 88.750 wvo).

Reageer op dit artikel