nieuws

Albert Heijn begint slecht aan 2018

Formules 15812

Albert Heijn begint slecht aan 2018
archieffoto Distrifood

DOETINCHEM – Albert Heijn is slecht begonnen aan het jaar. Ondernemers uit het hele land laten onafhankelijk van elkaar weten dat de omzetindexen bij de marktleider ruim onder de 100 liggen.

De omzetten van supermarkten in de eerste weken van dit jaar geven weinig aanleiding tot het uitsteken van de vlag, maar bij Albert Heijn kijken ze zeker met zorg naar de ontwikkeling.

Indexen ruim onder de 100

De marktleider kampt in een groot aantal regio’s met indexen die ruim onder de 100 liggen, zo blijkt uit  gegevens die in handen zijn van Distrifood. In januari bleef de omzetindex van de AH-winkels in Noord-Holland steken op een index van 97,2. Ook in Zuid-Holland lagen de omzetten van de winkels in de eerste maand van het jaar tot ruim onder de 100.

Stroeve start van marktleider

AH-ondernemers uit diverse regio’s in het land bevestigen de stroeve start van de marktleider. Volgens hen zijn het met name de filialen die onder de maat presteren. Een Albert Heijn-ondernemer in het noorden van het land herkent zich ook in het beeld dat elders in het land wordt geschetst. Zijn eigen winkel draait flink minder omzet dan vorig jaar in dezelfde periode. ‘Ik heb deze maand dan ook een hoop minder uren ingepland dan vorige maand’, zegt hij. Volgens hem ligt de omzetindex bij franchisers in de regio Noordoost (Friesland, Groningen, Drenthe en een deel van Overijssel) tot en met week 7 ruim onder de 98. Bij filialen van de marktleider in de regio was zelfs dit nog lager. De franchiser zegt dat op een recente bijeenkomst met AH-ondernemers door Albert Heijn zelf ook is bevestigd dat het jaar stroef is begonnen.

Geen grote zorgen

Een AH-franchiser in de provincie Noord-Brabant ziet ook in zijn regio dat de omzetten vooralsnog achter blijven bij vorig jaar. ‘Dan heb je het over indexen van rond de 97.’ Hij maakt zich echter geen grote zorgen en verwacht dat de stijgende lijn niet lang op zich laat wachten. ‘Ik denk dat het, nu de carnaval achter de rug is, wel weer gaat bijtrekken.’

AH wil zelf niet reageren

Albert Heijn wil zelf niet reageren op de cijfers. Een woordvoerder van de keten laat weten dat moederbedrijf Ahold Delhaize een aantal keren per jaar toelichting op financiële resultaten geeft van onder meer AH, Etos, Gall & Gall en Bol.com. ‘Dan wordt er kleur gegeven aan de omzet in de winkels, omzet via de online kanalen en andere trends. De eerst volgende keer is woensdag 28 februari’, aldus de woordvoerder.

Reageer op dit artikel