nieuws

Ophef over interne klantprofielen Albert Heijn

Formules 4943

Ophef over interne klantprofielen Albert Heijn

ZAANDAM – De klantprofielen die Albert Heijn gebruikt bij het opleiden van eigen medewerkers, zijn stigmatiserend en stereotyperend. Dat zegt het College voor de Rechten van de Mens.

Vandaag meldde het AD dat een medewerkster van Albert Heijn naar buiten is getreden over de klantprofielen. ‘Bijna discriminerend’, citeert de krant haar. Albert Heijn gebruikt voor het klantprofiel ‘premium’ klant een blanke man met bril, terwijl voor het klantprofiel ‘city budget’ een donkere vrouw met kind en grote boodschappentas wordt gebruikt.

 ‘Dit is etnisch profileren’

‘Ik vind het frappant dat de Albert Heijn niet alleen de (jonge) medewerkers aanleert om onderscheid te maken, maar dit op een manier van etnisch profileren en hiermee misschien zelfs discrimineren door het onderscheid van de blanke premiumklant en de ‘armere’ getinte dame’, schrijft een medewerkster die anoniem wil blijven aan het AD.

Ook kritiek van anti-discriminatiebureaus

Niet alleen sommige medewerksters stijgeren, ook het College voor de Rechten van de Mens en diverse anti-discriminatiebureaus hebben kritiek op de klantprofielen, meldt de NOS.  Volgens het College voor de Rechten van de Mens is hier wettelijk geen sprake van discriminatie, maar wel van stigmatisering. ‘Wij zijn er geen voorstander van om eigenschappen te koppelen aan groepen. Dat is niet handig en bovendien linke soep’, zegt Barbara Bos van het College voor de Rechten van de Mens. ‘Je plakt een etiket op mensen en hoewel dit niet wettelijk verboden is, is het de vraag of je dit als bedrijf moet willen.’

‘Klacht van medewerkster is legitiem’

De omroep citeert ook Lucienne Gena, directeur van het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam (MDRA). ‘Het is etnische profilering. Een groot winkelbedrijf heeft ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid, iedereen moet nadenken over hoe je iets weergeeft. De klacht van de medewerkster is legitiem. Dit is niet zo ingewikkeld, het is stereotyperend. Je kunt armoede niet koppelen aan een huidskleur.’

AH haalt klantprofielen offline

Albert Heijn heeft inmiddels laten weten dat de cursus, die sinds een jaar of twee in de huidige opzet werd gebruikt, offline is gehaald.  ‘We vinden dit hoogst vervelend’, zegt woordvoerder Erik Lückers in het AD. ‘De afbeeldingen zijn ongelukkig gekozen. Daar zit geen idee achter, maar nu mensen er aanstoot aan nemen, gaan we er eerst kritisch naar kijken hoe dit anders kan.’

klantprofielen

Reageer op dit artikel