nieuws

Marktaandeel van AH stijgt naar 35,3 procent

Formules 7815

Marktaandeel van AH stijgt naar 35,3 procent

ZAANDAM – Albert Heijn heeft het marktaandeel afgelopen jaar zien stijgen van 35,2 naar 35,3 procent.

Dat heeft het supermarktbedrijf vanmorgen bekendgemaakt. De stijging van het marktaandeel is vermoedelijk voor een belangrijk deel te danken aan de prijsinflatie. In het Trading Statement van moederbedrijf Ahold Delhaize wordt deze op 2,8 procent gesteld voor het vierde kwartaal, iets hoger dan een kwartaal eerder.

Online en in winkels topomzet rond feestdagen

Het fusiebedrijf geeft verder geen gedetailleerde cijfers over de prestaties van Albert Heijn. Wel wordt gemeld dat verschillende acties succesvol waren en de keten zowel online als in de winkels rond de feestdagen een topomzet heeft geboekt. Online werd in die periode een nieuw record gezet met meer dan 100.000 onlinebestellingen in een week.

Nederlandse tak groeide met 4,6 procent

De cijfers zoals die wel naar buiten worden gebracht, hebben voornamelijk betrekking op heel Nederland en omvatten onder meer ook Bol.com, de speciaalzaken van Etos en Gall & Gall alsmede de Belgische AH-activiteiten. Daarmee is het dus lastig om te bepalen hoe Albert Heijn in Nederland presteert ten opzichte van de concurrentie, al geeft de toename van het marktaandeel aan dat de keten in ieder geval boven de marktgroei heeft gepresteerd met de totale omzetstijging. De tak ‘Nederland’ van Ahold Delhaize zag de netto-omzet in het vierde kwartaal met 5,8 procent toenemen tot €3,67 miljard. Over het hele jaar kwam dit uit op een stijging van 4,6 procent naar €13,71 miljard.

Stijging Bol.com in vierde kwartaal 29,8 procent

Bol.com kende daarbij een extreem sterk vierde kwartaal, met een toename van de omzet in het vierde kwartaal met 29,8 procent naar €1,6 miljard. Nederland boekte over heel 2017 een autonome omzetstijging van 4,5 procent, enkele procentpunten hoger dan een jaar eerder. In het vierde kwartaal lag dit cijfer op 6 procent.

Aantal winkels in NL blijft gelijk

Het aantal winkels van Ahold Delhaize, inclusief winkels van franchisers, bleef gelijk op 2163. Er werden 35 nieuwe winkels geopend en ook 35 vestigingen gesloten of afgestoten. In dat cijfer zitten 1153 winkels van Etos en Gall & Gall, één meer dan een jaar eerder.

Flinke daling gerapporteerde omzet in VS

De Amerikaanse onderdelen lieten in het vierde kwartaal een meer bescheiden groei zien. Bij Ahold USA nam de omzet, exclusief brandstofverkopen, op vergelijkbare basis met 0,6 procent toe. Delhaize America deed het wat beter met een groei van 1,5 procent. De gerapporteerde omzet in de Verenigde Staten daalde wel met 7,5 procent tot €9,2 miljard. Dat komt vooral door de zwakkere dollar.

Belgische omzet blijft ongeveer gelijk

In België kwamen de verkopen met €1,3 miljard uit rond hetzelfde niveau als een jaar eerder. Het bedrijf is daar druk bezig zijn Delhaize-winkels te moderniseren, in de hoop dat daardoor ook de financiële prestaties beter worden. De supermarktketens in Centraal- en Zuidoost-Europa lieten een plusje zien van 0,3 procent.

De totale omzet in het vierde kwartaal kwam uit op €15,8 miljard. Afgezien van wisselkoerseffecten betekent dat een groei van 1,6 procent. Op basis van voorlopige cijfers schat het bedrijf de onderliggende winstmarge over heel 2017 op 3,9 procent. Daarbij komt de vrije kasstroom aanmerkelijk hoger uit dan verwacht.

Zie ook: Ophef over interne klantprofielen Albert Heijn

Reageer op dit artikel