nieuws

IRI: Jumbo wint, AH verliest marktaandeel

Formules 29329

ZALTBOMMEL – Het marktaandeel van Albert Heijn is in 2017 gedaald, terwijl het marktaandeel van Jumbo juist is gestegen.

IRI: Jumbo wint, AH verliest marktaandeel

Dat is een van de conclusies uit het overzicht marktaandelen (zie ranglijst onder dit artikel) van de Nederlandse supermarkten in 2017 van onderzoeksbureau IRI. Jumbo laat in de branche de grootste groei zien met een winst van 0,2 procentpunt (van 18,5 in 2016 naar 18,7 in 2017). Albert Heijn verliest 0,1 procentpunt (van 35,4 naar 35,3). Albert Heijn zelf meldde op basis van Nielsen-cijfers eerder deze week juist een toename van het marktaandeel met 0,1 procentpunt (van 35,2 naar 35,3).

Winnaars en verliezers

De verschuivingen in de markt zijn klein in 2017, zo blijkt uit de analyse van IRI. Dirk (+0,1), Plus (+0,1) en Spar (+0,1)winnen marktaandeel. Naast Albert Heijn horen Emté (-0,1), MCD (-0,1) en Aldi/Lidl (-0,1) bij de verliezers.

Totale omzet supermarkten stijgt flink

De totaalomzet van de Nederlandse supermarkten in 2017 bedraagt in totaal €37,4 miljard, een stijging van 3,8 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat is beduidend hoger dan de groei van vorig jaar (+2,5 procent). De aantrekkende economie en het stijgende consumentvertrouwen zijn ook terug te zien in de bestedingen bij de supermarkten.

Opkomst van alternatieve kanalen

De opkomst van alternatieve kanalen zet volgens IRI door in 2017. Dit maakt het eenduidig definiëren van de markt waarbinnen marktaandelen bepaald worden steeds moeilijker, aldus het onderzoeksbureau. IRI meet de marktaandelen inclusief de online en ‘on the go’ verkopen van de ‘traditionele’ supermarkten. Juist deze twee kanalen hebben het afgelopen jaar een sterke ontwikkeling doorgemaakt.

Groei door versgroepen

Net zoals vorig jaar wordt de marktgroei en de groei van de winnende formules gedreven door de vers-categorieën. Met een groei van bijna 5 procent groeit vers beduidend sterker dan kw of non-food. Alle versgroepen laten een groei zien, maar groente en fruit blijven de grootste groeidrijvers. Ook de vorig jaar ingezette halt aan de groei van harddiscount zet dit jaar door. Aldi en Lidl gezamenlijk verliezen 0,1 procentpunt marktaandeel aan servicesupermarkten.

 

Reageer op dit artikel