nieuws

Commercieel directeur Van de Weerd (Jumbo) vertrekt

Formules 23663

Commercieel directeur Van de Weerd (Jumbo) vertrekt

VEGHEL – Commercieel directeur Ed van de Weerd vertrekt per 1 april bij Jumbo. Hij heeft zijn vertrek bekendgemaakt in een brief aan de leveranciers.

Van de Weerd trad in december nog toe tot het bestuur van Gs1 Nederland. Hij zei toen: ‘Bij Jumbo ben ik verantwoordelijk voor alles wat met producten te maken heeft. Als onderdeel hiervan denk ik na over het verrijken van ons assortiment met meer unieke producten en over de manier waarop wij met leveranciers samenwerken met als doel de klant centraal te stellen’.

Sterk voor innovatie

Van de Weerd maakte zich binnen Jumbo sterk voor innovatie en het verrijken van assortiment. In 2016 zei hij over de groei van Jumbo: ‘Ons bedrijf is de afgelopen jaren gefocust geweest op acquisities en op het integreren van de bedrijven die we hebben overgenomen. Dat heeft veel aandacht en energie gevraagd. In retrospectief durf ik nu wel te zeggen dat daardoor de innovatieve cultuur als het gaat om productontwikkeling wat op de achtergrond is geraakt. We hebben meer in onze mars dan er uit is gekomen. Nu er wat meer rust in het bedrijf is, krijgen we meer tijd om dat te laten zien.’

Heineken boycotte Jumbo

Een van de in het oog springende zaken tijdens zijn bewind was de boycot door Heineken van Jumbo. Dat conflict haalde landelijke pers. Jumbo bracht dit conflict naar buiten in paginagrote advertenties in diverse ochtendkranten. ‘Heineken vindt namelijk dat wij de kratten over een lange periode te goedkoop aan u aanbieden’, luidde de boodschap.

Jumbo komt met een reactie

Het is onduidelijk waar Van de Weerd naartoe vertrekt. Jumbo bevestigt het vertrek van de commercieel directeur die in 2011 aantrad. De organisatie verwijst naar de brief die Van de Weerd naar de leveranciers stuurde. Van de Weerd was afkomstig van Ahold waar hij diverse commerciële functies heeft vervuld. De afgelopen jaren werkte hij als senior vice president Commerce bij Ahold Tsjechië. Hij begon zijn werkzaamheden voor Jumbo op 1 september 2011.

Lees ook: vijf vragen aan Ed van de Weerd

Hieronder de tekst van de brief die Van de Weerd aan de leveranciers stuurde:

Beste partner van Jumbo,

 Jumbo verkeert in een blakende gezondheid. Steviger dan ooit omarmen we onze klanten, steeds met als doel om hun verwachtingen te overtreffen. Dat doen we door kwaliteit, service en klantvriendelijkheid altijd de boventoon te laten voeren. Maar ook met veel nieuwe en betere winkels, een breder assortiment, scherpere prijzen, spraakmakende campagnes, nieuwe winkelformules en natuurlijk met Jumbo.com. Met deze aanpak is Jumbo de winnaar in de markt en wisten we van 2017 ons beste jaar ooit te maken.

 Ik ben er trots op dat ik bijna zeven jaar heb kunnen meewerken aan de groei van dit unieke familiebedrijf tot de onbetwiste nummer 2 van Nederland. Nu is voor mij het moment aangebroken om afscheid te nemen van Jumbo en mijn vleugels verder uit te slaan. Tot 1 april blijf ik mij nog samen met alle collega’s inzetten om van 2018 een nóg beter jaar te maken.  Wat ik daarna ga doen, laat ik nog weten.

 Ik blijf in elk geval met veel belangstelling volgen hoe Jumbo vol energie en passie blijft werken aan het realiseren van haar ambitie: uitgroeien tot de leidende omnichannel foodexperience retailer van Nederland. Het was mij een groot genoegen om hier afgelopen jaren samen met alle Jumbo zakenpartners een steentje aan te hebben bijgedragen.

 Hartelijk dank voor de fijne samenwerking!

 

Reageer op dit artikel