nieuws

AH zet meetstations in honderden filialen

Formules 4786

AH zet meetstations in honderden filialen

ZAANDAM – Albert Heijn plaatst in honderden filialen meetstations die de klanttevredenheid in kaart moeten brengen.

De meetstations worden geleverd door de Nederlandse startup TryLikes. De beoordelingssystemen voor op de winkelvloer bieden één vraag en de keuze-opties duim omhoog of duim omlaag. ‘Precies zoals mensen op Facebook gewend zijn om te doen’, zegt Janneke van den Heuvel van TryLikes. ‘Dat maakt deze manier van feedback geven heel laagdrempelig.’ Het bedrijf levert de meetstations al aan Jumbo, McDonald’s, Media Markt, Ikea en Intersport.

Sneller service verbeteren

Door de invoering kunnen filiaalmanagers volgens TryLikes sneller de service verbeteren. De komende maanden worden in de eerste Albert Heijn-filialen meetstations geplaatst. Het is de bedoeling dat het systeem vervolgens gaat rouleren. In de winkels verschijnen drie of vier meetpalen met ieder een set van tien verschillende stellingen.

Waardevolle informatie

Om alle data snel te kunnen analyseren, ontwikkelde TryLikes een zogeheten realtime feedback-player. ‘Deze manier van enquêteren en data verwerken levert bedrijven als Albert Heijn een schat aan waardevolle informatie op. Als blijkt dat er op vrijdagmiddag veel dislikes zijn over de wachttijd bij een bepaalde kassa, dan kun je als filiaalmanager bijvoorbeeld het rooster aanpassen. In de winkel of de bedrijfskantine zien medewerkers bovendien meteen hoe klanten reageren op de service. Daarnaast kunnen we trends voorspellen. Want stel, het blijkt dat relatief veel klanten de groente- en fruitafdeling in de namiddag als matig beoordelen en dat drie weken achter elkaar, dan anticipeert het systeem daarop door voor de vierde week al aan te geven dat je dit schap rond drie uur ’s middags moet opruimen’, aldus Van den Heuvel.

Pilot in Katwijk

Twee jaar geleden begon TryLikes met een pilot in een Albert Heijn-vestiging in Katwijk. Op 16 plekken in de winkel werden meetstations neergezet die vragen stelden over snelheid van medewerkers, mate van service, schapindeling, voorraad en versheid van het assortiment. ‘Normaal gesproken waren er per maand 10 tot 20 mensen die feedback gaven, met ons systeem hadden ze in diezelfde periode ineens 10.000 votes’, aldus Van den Heuvel.

Reageer op dit artikel