nieuws

Poiesz nummer één in GfK Supermarkt Rapport

Formules 21293

Poiesz nummer één in GfK Supermarkt Rapport

SNEEK – De noordelijke supermarktketen Poiesz krijgt van zijn klanten het rapportcijfer 7,82 en is daarmee de nummer één in het eerste GfK Supermarkt Rapport. Lidl is op de zevende plaats de bestscorende landelijke keten.

De volledige uitslag van het onderzoek is nu al terug te lezen op de website van zustertitel Foodmagazine van Distrifood. Het nieuwe GfK Supermarkt Rapport is de opvolger van de bekende Kerst- en Zomerrapporten zoals die ruim 20 jaar lang in Foodmagazine zijn gepubliceerd. Methodiek en vraagstelling zijn daarbij stevig onder handen genomen. De factor prestatie, die de laatste jaren was toegevoegd aan het onderzoek, speelt geen rol meer.

Poiesz scoort op bijna alle aspecten goed

Poiesz krijgt de titel beste supermarkt in dit onderzoek met achttien supermarktketens als de beste allrounder. De van oorsprong Friese formule eindigt op zeven van de negen aspecten in de top-3. Alleen op aanbiedingen (4) en lage prijzen (13) staat de formule niet op het podium. Op de aspecten winkelgemak (8,02) en winkeluitstraling (8,00) krijgt Poiesz van zijn klanten zelfs de hoogste waardering van allemaal.

AH scoort slecht op aspect lage prijzen

Nettorama is met een 7,81 de nummer twee in het onderzoek, Jan Linders met hetzelfde rapportcijfer de nummer drie en Emté met een 7,78 de nummer vier. Van de landelijke ketens krijgt Lidl met een 7,68 het hoogste rapportcijfer, goed voor de zevende plaats. Jumbo is met 7,63 de nummer negen en Albert Heijn staat met 7,62 op de twaalfde plaats. Vooral de lage waardering van Albert Heijn voor lage prijzen is opvallend. Alleen Spar en MCD krijgen nog een lager cijfer.

Coop en Vomar sluiten ranglijst af

De ranglijst wordt afgesloten door Coop en Vomar, die beide een 7,42 krijgen van hun klanten. Vomar sluit daarmee de ranglijst af. Aldi is met een 7,45 de nummer zestien. Coop is de enige supermarktketen in het onderzoek die op geen enkel aspect boven het branchegemiddelde scoort.  Op de aspecten aanbiedingen (7,30), versafdelingen (7,13), winkelgemak (7,45) en winkeluitstraling (6,87) staat Aldi helemaal onderaan de ranglijst.

Zie ook: Regio regeert GfK Supermarkt Rapport (abonnees Foodmagazine)

Ranglijst Gfk Formule Rapport

  1. Poiesz
  2. Nettorama
  3. Jan Linders
  4. Emté
  5. Dekamarkt
  6. Hoogvliet
  7. Lidl
  8. Plus
  9. Jumbo
  10. Boni
  11. Deen
  12. Albert Heijn
  13. Dirk
  14. Spar
  15. MCD
  16. Aldi
  17. Coop
  18. Vomar
Reageer op dit artikel