nieuws

AH-truc met Care reden Etos-conflict

Formules 6376

AH-truc met Care reden Etos-conflict

HAARLEM – De Etos-franchisevereniging is naar de rechter gestapt, omdat zij vindt dat AH de merknaam Care als truc heeft gebruikt voor de verkoop van eigenmerkproducten van Etos.

Volgens het bestuur van de  franchisevereniging van Etos zijn zestig Care-producten die Albert Heijn sinds begin november verkoopt, regelrechte kopieën van het huismerk van Etos. Care is een huismerk van Delhaize. AH heeft dat merk gebruikt om de verkoop van Etos-producten mogelijk te maken.

Begin november tot een hoogtepunt

De affaire tussen de directie van Etos en AH en de franchisevereniging van Etos, die al sinds begin dit jaar speelt, kwam begin november tot een hoogtepunt. De ruzie draait om het plan van de Etos-directie en Albert Heijn om het eigen merk van Etos ook bij AH te gaan verkopen. Dat wilden de Etos-ondernemers niet.

Plan van de baan

Na onderhandelingen met de Etos-directie dachten zij in juli dit jaar nog dat het plan van de baan was. Partijen hadden daarover  afspraken gemaakt. Toen vervolgens bleek dat AH de naam Care uit de hoge hoed had getoverd, om alsnog de Etos-artikelen in de schappen te krijgen, stapten de franchisers naar de rechter. Zij vinden zestig Care-artikelen een regelrechte copycat van het eigen merk van Etos.

In het gelijk

De rechtbank in Haarlem stelde de Etos-ondernemers op 17 november in het gelijk en verbood de verkoop van Care-producten, omdat Etos en AH in strijd met de afspraken hadden gehandeld. Vijf dagen later werd dat vonnis door het gerechtshof in Amsterdam verworpen. Volgens het hof kan ‘onvoldoende aannemelijk worden geacht dat het winkelend publiek van Albert Heijn de vergelijkbare Care-producten als Etos producten zal herkennen, althans daarover in verwarring zal geraken.’

Verschil van inzicht

In een reactie laat de  woordvoerder van Etos weten dat de verkoop van Etos-eigenmerkproducten al in Europese supermarkten van Ahold Delhaize plaatsvindt. Het is onderdeel van de ‘Together, we build great local brands’-strategie van het fusiebedrijf. ‘Etos wilde dit ook graag bij Albert Heijn. Etos en het bestuur van de Etos-franchisevereniging hadden een verschil van inzicht hierover. Het hof heeft geoordeeld dat Etos juist heeft gehandeld. Etos richt zich nu weer vol op de feestelijke decembermaand’, aldus de zegsman. Het bestuur van de Etos-franchisevereniging wil niet reageren.

Reageer op dit artikel