nieuws

Van Eerd: Jumbo nooit in de etalage

Formules 8145

Van Eerd: Jumbo nooit in de etalage

VEGHEL – Jumbo zal nooit worden verkocht. Dat zegt directeur Frits van Eerd in een interview met het AD.

‘Je kunt op Jumbo bieden wat je wilt, wij verkopen toch niet. We hebben hier ons hele leven voor gewerkt. Jumbo zal altijd een familiebedrijf blijven’, zegt de topman in de krant. Ondertussen aast Van Eerd nog steeds op Emté. Dat antwoordt hij op een vraag over de recente poging van Jumbo om de winkels van Emté over te nemen. ‘Wie zegt dat het niet doorgaat? Haha! Ik geef niet op. Ik wil Emté heel graag hebben, heb er veel geld voor geboden. Ik probeer ze echt geen hak te zetten’, aldus Van Eerd.

Geen Jumbo restaurants, maar La Place

Ook de overname van La Place komt aan bod. Van Eerd had eerst het idee om onder eigen naam met restaurants te beginnen. ‘La Place is een bekende naam, maar niet heel groot. Ik heb er lang over gedacht om onder de naam Jumbo restaurants te beginnen. Toen kwam La Place voorbij.’

Niet de grootste, maar de beste

Van Eerd gaat ook in op de vraag of Jumbo Albert Heijn gaat verslaan. ‘Dat is niet het doel. We hoeven niet de grootste te zijn, wel de beste. Maar het gaat wel gebeuren hoor, als wij zo doorgaan. Want uiteindelijk wint de beste, dat is een natuurwet.’

Schuld van €1,3 miljard

De directeur blikt tevens terug op de tijd dat C1000 werd overgenomen. ‘Dat moest gewoon gebeuren. Elke Jumbo-winkel was succesvol, maar ik kon niet genoeg nieuwe locaties vinden. Bedrijven overnemen was de enige optie. De koop van C1000 maakte ons de nummer 2 in de markt. Maar het leverde wel een schuld op van €1,3 miljard. Daar heb ik een tijd niet van geslapen. De bank wilde alle cijfers weten, maar niemand vroeg aan mij of ík het wel kon, niemand testte of ik wel een balans kon lezen.’

Een illusie armer

Van Eerd heeft de C1000-ondernemers moeten overtuigen. ‘Onze marges zijn supersmal, onder de streep houden we maar zo’n 2 procent over. Als de C1000-winkeliers de boel waren gaan traineren, was mijn familie niet alleen een illusie armer, maar ook een bedrijf armer geweest. Dan hadden we met een megaschuld gezeten. Dat heb ik ook tegen de winkeleigenaren gezegd: we hebben hetzelfde belang. Ik moest aantonen dat ze met Jumbo’s ‘7 zekerheden’-formule beter af waren. Dat was een heel zware tijd.’

Reageer op dit artikel