nieuws

Prijsactie Jumbo laat AH vooralsnog koud

Formules 5830

Prijsactie Jumbo laat AH vooralsnog koud
Archieffoto AH XL Eindhoven

ZWOLLE – Albert Heijn ziet momenteel geen aanleiding te reageren op de prijsverlagingen van Jumbo.

Dat werd duidelijk tijdens een vertrouwelijke bijeenkomst van ondernemers en directie.

Van Vliet: AH reageert niet

Cees van Vliet, directeur Winkels & Distributie bij Albert Heijn, stelde tijdens de bijeenkomst in Zwolle dat de marktleider vooralsnog niet reageert. De prijsverlagingen van Jumbo kwamen in Zwolle aan de orde bij de eerste van de twee zogenoemde dialoogdagen die AH jaarlijks organiseert voor de franchisers. Zij wilden weten of Albert Heijn gaat reageren op de prijsverlagingen die Jumbo sinds twee weken in met name in zijn eigenmerkassortiment doorvoert. Volgens Van Vliet is er voor AH vooralsnog geen aanleiding om ‘af te wijken van de koers die is uitgezet.’ Albert Heijn volgt de prijsbewegingen in de markt uiteraard op de voet, aldus van Vliet, en zal actie ondernemen indien dat nodig is, maar dat is nu nog niet aan de orde.

Met Goedkoopje de prijsconcurrentie aan

AH heeft met zijn producten onder de Goedkoopje-lijn een assortiment in huis waarmee het de prijsconcurrentie denkt aan te kunnen. Eind vorig jaar voerde de marktleider een reclamecampagne voor dat assortiment en dit jaar werd de Goedkoopje-lijn op de Huishoudbeurs in Amsterdam extra in het zonnetje gezet. Tijdens de bijeenkomst in Zwolle werd ook duidelijk dat AH-franchisers niet of nauwelijks iets merken van de prijsverlagingen die Jumbo heeft doorgevoerd. Het aantal transacties is niet veranderd, aldus een franchiser tegenover Distrifood.

‘Verlagingen leven niet onder consumenten’

De prijsverlagingen lijken ook niet of nauwelijks te leven onder consumenten. Op de vraag hoeveel ondernemers in hun supermarkt vragen van klanten hadden gehad over dit onderwerp, staken slechts drie van de circa 70 aanwezige ondernemers hun hand op. Zij hadden een paar klanten gehad die iets wilden weten over mogelijke prijsverlagingen door Albert Heijn.

Vierde serie prijsverlagingen Jumbo

Ondertussen heeft Jumbo afgelopen woensdag opnieuw een serie prijsverlagingen doorgevoerd, de vierde. Uit gegevens van prijsvergelijkingsapp Hiiper blijkt dat Sun Vaatwastabletten (Classic 37 stuks) van €5,44 naar €3,79 zijn gegaan, Jumbo Pita Broodjes (2x 200 g) nu €0,55 kosten in plaats van €0,63 en de klant voor 1 kilo Jumbo Patentbloem nu €0,59 betaalt in plaats van €0,79. Tegenover de verlagingen van een kleine 70 producten staan ook hogere prijzen voor zo’n 25 producten bij Jumbo.

Reageer op dit artikel