nieuws

Dirk: Consumentenbond doet ons tekort

Formules 8646

Dirk: Consumentenbond doet ons tekort

VELSEN-NOORD – Dirk-directeur Marcel Huizing zet grote vraagtekens bij de opzet van het recente aanbiedingenonderzoek van de Consumentenbond.

De conclusie van dit onderzoek luidde niet alleen dat Albert Heijn volgens de bond aanbiedingenkampioen is onder supermarkten (gemiddeld 1150 aanbiedingen in de week), maar ook dat Dirk van den Broek (325 aanbiedingen) bij de laagvliegers hoort wanneer het gaat om het aantal aanbiedingen. Ook is het gemiddelde kortingspercentage van de aanbiedingen bij Dirk volgens de bond lager dan bij Albert Heijn. Dit terwijl Dirk bekend staat als een formule waar de aanbieding gezien wordt als een essentieel wapen in de concurrentiestrijd.

Dirk heeft minder producten dan Albert Heijn

‘Laat ik het genuanceerd zeggen, ik vind het een beetje een vreemd onderzoek’, zegt Huizing tegen Distrifood. ‘Wat je ziet is dat de Consumentenbond bijvoorbeeld kijkt naar het aantal actieproducten. Dan heeft de formule met de meeste producten meteen een voorsprong op de rest. Albert Heijn heeft nu eenmaal meer varianten van een merk in het schap liggen dan Dirk. Laat ik een voorbeeld geven: Albert Heijn doet Andrélon in de aanbieding en doet dat met twintig varianten van het merk. Wij hebben echter maar acht producten van Andrélon. En als wij die in de aanbieding doen, dan is de klant goedkoper uit bij ons voor die selectie producten. Alleen dit komt niet naar voren in het onderzoek, omdat wij nu eenmaal minder producten van Andrélon verkopen.’

Verkeerd beeld over gemiddeld kortingspercentage

Ook de gemiddelde korting geeft volgens Huizing een verkeerd beeld. Die zou volgens de bond bij Albert Heijn 34 procent bedragen en bij Dirk 31 procent. ‘Stel Albert Heijn hanteert een standaardprijs van €10 voor een bepaald product en doet dit in de actie voor €5. Dan betaal je als klant dus €5 minder en is er een kortingspercentage van 50 procent. Bij ons is de standaardprijs voor hetzelfde product slechts €7,50 en in de aanbieding kost het €4. Een verschil van €3,50. De klant is zowel met de standaardprijs als de aanbieding goedkoper uit, alleen het kortingspercentage is minder. De bond kijkt echter naar het percentage en redeneert dat Albert Heijn meer afprijst. Daarmee geef je een verkeerd beeld van de werkelijkheid. Dat Albert Heijn zodoende de beste acties zou hebben, wordt daarmee niet aangetoond.’

Eerst supermarkten benaderen voor informatie

Huizing is er naar eigen zeggen niet op uit om uit te halen naar de Consumentenbond, maar wil wel onderstrepen dat de bond het volgens hem anders aan had moeten pakken. ‘Ik geloof best dat ze dit naar eer en geweten hebben uitgevoerd. Ik had alleen gehoopt, en verwacht, dat ze bij een dergelijk onderzoek eerst de supermarktketens inschakelen voor informatie. Of wij ons kunnen vinden in dit onderzoek. Het is immers te verwachten dat de consument denkt dat het verhaal van de Consumentenbond de werkelijkheid is, terwijl wij goedkoper zijn dan Albert Heijn. Ze doen ons tekort en dat is best kwalijk.’

Yenom: Albert Heijn veel minder aanbiedingen

Prijsvergelijkingssite Yenom noteerde op verzoek van Distrifood ook de aanbiedingen van de supermarkten in dezelfde periode (juni-juli 2017) en presenteerde vervolgens resultaten die flink verschillen van de uitslag van De Consumentenbond. Zo heeft Albert Heijn volgens de online dataverzamelaar wekelijks gemiddeld ‘slechts’ 860 aanbiedingen gelanceerd. In de ranglijst van Yenom staan juist Dirk (1049 aanbiedingen), laagvlieger in het onderzoek van de bond, en Hoogvliet (968) aan kop. Ook Dekamarkt heeft er een flink pak meer (819). Afgezien van Albert Heijn en Jumbo, noteerde Yenom voor iedere supermarktketen fors meer aanbiedingen dan de bond. ‘Wellicht zijn er bij de Consumentenbond specifieke categorieën niet meegenomen, zoals non-food, of zijn er geen weekendaanbiedingen meegenomen, maar dan nog is er een te groot verschil’, zegt Pascal Arts van Yenom tegen Distrifood.

Plus, Hoogvliet en Jan Linders de uitschieters

Ook de procentuele kortingspercentages van de bond komen niet overeen met de gegevens van Yenom. Zo zou de gemiddelde korting bij AH volgens de Consumentenbond 34 procent bedragen, maar is dat volgens Yenom niet meer dan 28 procent. ‘Plus (36 procent, red.) is juist de uitschieter,  gevolgd door Hoogvliet (34 procent, red.) en Jan Linders (34 procent, red.). Dit wordt ook bevestigd door het feit dat Plus, Hoogvliet en Jan Linders echte omfietsaanbiedingen hebben: veel aanbiedingen met 60 tot 67 procent korting, maar ook acties zoals 1+2 gratis. Deze hoge kortingsacties komen niet voor bij Albert Heijn’, zegt Arts. Arts zet tevens vraagtekens bij de periode die de Consumentenbond heeft gekozen. ‘De meting is gedaan in de zomerperiode, ofwel de komkommertijd. Dit is niet echt de juiste periode om een meting te doen. Veel supermarkten passen hun aanbiedingenbeleid in de zomer aan en houden hun kruit droog, aangezien veel Nederlands op vakantie en buitenhuis zijn.’

Consumentenbond: Cijfers spreken voor zich

Woordvoerder Babs van der Staak van de Consumentenbond zegt in een reactie niet te twijfelen aan de opzet van het eigen onderzoek. ‘Wij hebben alleen naar A-merken, huismerken en versartikelen gekeken en aanbiedingen moesten minimaal één week geldig zijn. Waarom Yenom op zulke grote verschillen uitkomt, kunnen wij niet verklaren. Wij hebben online de data verzameld en daarnaast de folders van de supermarkten gescand en komen tot de conclusies zoals gepubliceerd in het artikel. De cijfers die wij hebben spreken voor zich.’

Hamsterweken AH en Eurootje-actie Plus

Van der Staak reageert ook op de kritiek over de periode waarin het onderzoek is uitgevoerd. ‘Wij hebben voor een periode van twee maanden gekozen, omdat dan in ieder geval grote aanbiedingsacties, zoals bijvoorbeeld de hamsterweken van AH en Eurootje weken van Plus, in de meting zijn opgenomen. Met juni en juli zit er een stuk zomervakantie in, maar ook een groot stuk zonder zomervakantie.’

Reageer op dit artikel