nieuws

Brouwer (Plus) gelooft in online menukaart

Formules 3552

Brouwer (Plus) gelooft in online menukaart
Jan Brouwer. Foto: Ton Kastermans

UTRECHT – Plus-topman Jan Brouwer zegt dat de supermarktketen werk maakt van een online aanpak op maat.

Brouwer zegt dat in een interview met Retail Trends. De aanpak wordt mogelijk gemaakt door het nieuwe centrale e-commerce dc. ‘Het centrale dc kan ruimte bieden aan assortimenten die je vandaag niet in de supermarkt hebt, maar eigenlijk toch online wil aanbieden. Dat zijn productgroepen waarbij een iets langere besteltijd gerechtvaardigd is. Ik verwacht dat de e-commerceactiviteiten een soort menukaart worden. Je zegt tegen de consument: ‘Wat wil je hebben, waar wil je het hebben en hoe snel wil je het hebben?’ Wil je op hele korte termijn een lokaal assortiment hebben, dan is dit het prijskaartje dat eraan hangt. Ik geloof in een dergelijke aanpak op maat.’

Consument bestelt bij lokale winkel

De topman onderstreept ook dat de komst van een centraal e-dc geen problemen gaat opleveren met ondernemers. ‘Via het platform dat we gecreëerd hebben, bestelt de consument dan nog steeds via de lokale winkel en wordt de bestelling doorgezet naar een centraal dc. De omzet blijft bij de lokale winkel, maar de goederenstroom erachter kan gesplitst worden. Het wordt een hybride model.’

Geen conflict zoals bij Albert Heijn

Brouwer legt ook uit waarom er over de online activiteiten tussen ondernemers en hoofdkantoor geen conflict ontstaat, zoals bij Albert Heijn wel het geval is. ‘Dat hebben wij voorzien door een koers te kiezen waarbij de e-commerceomzet gekoppeld is aan de winkel. Ik kan mij die spanningen best wel voorstellen, want omzet is de kurk waar alles op drijft. Als die zich niet ontwikkelt of zelfs daalt omdat de centrale franchisegever veel aan e-commerce doet, dan heb je daar lokaal last van en moet er een mechanisme komen om dat te verrekenen.’

Reageer op dit artikel