nieuws

Test impulsverkoop bij zelfscan in 10 AH’s

Formules 2309

Test impulsverkoop bij zelfscan in 10 AH’s

UTRECHT – In 10 winkels van Albert Heijn zijn meubels met impulsartikelen geplaatst in de zelfscanomgeving. Vanwege de sterke toename van zelfscan nemen de verkopen van impulsartikelen bij de reguliere kassa’s af.

De meubels worden zo kort mogelijk in de route naar de zelfscankassa  geplaatst, zodat klanten ook hier worden verleid om een product te kopen. Het idee voor deze nieuwe wijze van presenteren komt van Perfetti van Melle.

Gebruik van bestaande meubels

Er wordt gebruik gemaakt van  bestaande meubels. Dat kan, omdat AH enige tijd geleden de reguliere kassapresentaties heeft gewijzigd, waardoor er in de meeste winkels meubels over zijn.

Belangrijk voor de winkels

Aan de test doen drie franchisers en zeven filialen mee. Het door Perfetti van Melle uitgewerkte plan is belangrijk voor de winkels, omdat uit recente cijfers van Nielsen (tot week 32-2017) blijkt dat de marktleider  ongeveer 9 procent van de omzet uit suikerwerk weet te behalen uit verkoop bij de kassa’s, waar andere ketens gemiddeld op 5,5 procent zitten.

Omzet stijgt

Perfetti van Melle ziet de omzet van eigen producten in deze winkels nu met 10 tot 25 procent stijgen en wil aantonen dat ketens omzet laten liggen door bij de zelfscan-afrekenpunten geen impuls aan te bieden.

Reageer op dit artikel