nieuws

Jumbo neemt huismerkbeleid op schop

Formules 20655

Jumbo neemt huismerkbeleid op schop

VEGHEL – Jumbo gooit zijn huismerkstrategie op de schop. Daarmee scherpt de formule zijn concurrentiepositie aan in de strijd met Albert Heijn en Lidl.

De formule is gestart met het verlagen van de prijzen van honderd producten, waaronder een groot aantal huismerken. Naast die prijsverlagingen gaat de formule uit Veghel echter ook zijn assortiment C-merken saneren. ‘Tot op heden kunnen klanten bij Jumbo bij veel producten kiezen uit een A-merk, een huismerk en een C-merk. Op dit moment blijkt dat de klant wél tevreden is over de kwaliteit van het huismerk, maar het huismerk ook te duur vindt. Tegelijkertijd is de kwaliteit van het C-merk volgens de klant onvoldoende, maar is men wel weer tevreden over de prijs. Jumbo laat nu de C-merken uitstromen en verlaagt tegelijkertijd de prijzen van de huismerken, terwijl aan de kwaliteit van die huismerken niet wordt getornd. In feite lijkt het op de manier hoe Lidl te werk gaat’, zeggen bronnen binnen Jumbo tegen Distrifood.

Jumbo-klant vindt Lidl goedkoper

Jumbo wil met die strategie de prijsperceptie verbeteren. ‘Uit klantenonderzoek is gebleken dat driekwart van de Jumbo-klanten Lidl goedkoper vindt dan Jumbo en dat een kwart Albert Heijn goedkoper vindt dan Jumbo. Dat moet veranderen’, aldus de bronnen. Om die reden lanceert Jumbo ook een nieuwe pay-off. Die luidt: ‘We houden de prijzen laag’. Volgens de bronnen wordt dit de pay-off voor de komende jaren. Jumbo introduceert de pay-off niet alleen in advertenties in dagbladen, maar ook in folders die huis-aan-huis worden verspreid via PostNL.

Hollandse weidemelk en duurzaam geteelde koffie

In de krantenadvertentie staat de volgende tekst: ‘Bij Jumbo doen we er alles aan om jouw dagelijkse boodschappen betaalbaar te houden. En je altijd de beste kwaliteit te bieden voor je geld. Zo zijn we ooit begonnen en zo doen we dat nog steeds. Elke  dag weer. Daarom komen we nu met honderd boodschappen voor een nieuwe lage prijs. Hollandse weidemelk, duurzaam geteelde koffie en verse groente van het land. Producten die je dagelijks gebruikt en waar je dus écht op kunt besparen. Zeg maar honderd redenen om langs te komen. Tot snel!’

Kleur rood in nieuwe campagne

Opvallend in de prijscampagne is de kleur rood. Die kleur komt volgens de bronnen ook veelvuldig terug in de vernieuwde signing in de Jumbo-winkels. Het ontketenen van een nieuwe prijzenoorlog zou geen doel zijn van Jumbo. ‘Dat willen ze niet. Jumbo onderstreept dat ze vanuit eigen kracht producten goedkoper in de markt willen zetten’. Jumbo is gevraagd om een reactie op de prijscampagne en de huismerkstrategie, maar zegt geen uitspraken te willen doen over marketingactiviteiten. ‘Waar het ons om gaat, is dat we hiermee het dagelijks leven van onze klanten beter, goedkoper en makkelijker maken’, zegt Jeske Bleeker namens de supermarktketen.

Reageer op dit artikel