nieuws

AH Foundation breidt uit naar Zuid-Amerika

Formules 2240

AH Foundation breidt uit naar Zuid-Amerika

ZAANDAM – AH breidt de AH Foundation komend jaar uit naar Zuid-Amerika. Precies tien jaar geleden is de foundation van start gegaan in Afrika.

Met de AH Foundation, waarin Albert Heijn samenwerkt met ontwikkelingsorganisatie ICCO, worden onder meer programma’s ontwikkeld voor medewerkers van leveranciers in Afrika op het gebied van scholing, huisvesting en gezondheidszorg.

Leverancier draagt ook bij

Een percentage van iedere uit Afrika ingekochte partij gaat naar de AH Foundation, bestemd voor huisvesting en onderwijskundige en medische projecten voor de lokale gemeenschap van de medewerkers van die leverancier. De leverancier draagt ook bij, maar minder; de verhouding is op dit moment twintig tegen tachtig procent.

Verkoop van fruitsalades

Samen met de leveranciers is de afgelopen tien jaar geïnvesteerd in nieuwe scholen, resourcecenters en (bij)lesprogramma’s. Zo werden bijvoorbeeld door de verkoop van verse fruitsalades uit Ghana 29 scholen in dit land gebouwd of verbeterd.

Merendeel doet mee

Het merendeel van de dertig Albert Heijn leveranciers uit Afrika doet mee met de AH Foundation. Het gezamenlijke bedrag dat de Foundation daardoor nu beheert bedraagt 2 miljoen Euro per jaar.

Geld voor sociale projecten

Foundation-initiator Gé Happe, inkoper groente en fruit bij Albert Heijn: ‘Groente, fruit en bloemen kopen we over de hele wereld in. Zo dichtbij als het kan en verder weg als dat nodig is. Afrika is één van de continenten waar we veel producten vandaan halen. Daar geldt dat hoe meer onze leveranciers aan Albert Heijn verkopen, hoe meer geld beschikbaar komt voor sociale projecten voor medewerkers en hun lokale gemeenschap.’

Strijd tegen armoede

Wim Hart, CFO ICCO: ‘De samenwerking met Albert Heijn stond 10 jaar geleden in onze kring ter discussie. Een ontwikkelingsorganisatie die samenwerkt met het bedrijfsleven. We zijn echter met elkaar de uitdaging aangegaan in onze strijd tegen armoede. Er is nog veel werk aan de winkel, maar de samenwerking is succesvol gebleken voor de lokale Afrikaanse bevolking, ICCO en Albert Heijn.’

De succesvolle samenwerking is de reden dat AH nu ook in Zuid-Amerika van start gaat.

Reageer op dit artikel