nieuws

TV-campagne Wakker Dier tegen AH

Formules 2648

TV-campagne Wakker Dier tegen AH

AMSTERDAM – Wakker Dier wil dat Albert Heijn stopt met kiloknallen en start daarom deze week een tv-spot tegen de supermarktketen.

Door te stunten met industrievlees stimuleert de marktleider de verkoop van industrievlees ten koste van vlees met een welzijnskeurmerk vindt Wakker Dier.

Hoog op kiloknallerranglijst

Het afgelopen half jaar scoorde Albert Heijn hoog in de kiloknallerranglijst van Wakker Dier. ‘Naast kiloknallerkip, stuntte Albert Heijn ook met industrievarken en vlees van uitgemolken melkkoeien’, aldus de actiegroep in een persbericht.

Verduurzaming versnellen

Wakker Dier wil dat de supermarkten hun aanbiedingen inzetten om verduurzaming te versnellen in plaats van te remmen. Daarom voert Wakker Dier campagne tegen kiloknallers. Als er meer aandacht komt voor diervriendelijkere alternatieven, zal de vraag naar vlees met een keurmerk stijgen is de redenatie.

Dirk schrapt kiloknaller van voorpagina

Deze week maakte Dirk bekend te stoppen met het plaatsen van kiloknallers op de voorpagina van haar actiefolders. ‘Deze stap van Dirk betekent minder aandacht voor kiloknallers en dat is goed nieuws voor de dieren in de vee-industrie’, reageerde een woordvoerder van Wakker Dier. ‘Een kiloknaller op de voorpagina zorgt al snel voor 40 tot 50 procent meer verkocht vlees dan een kiloknaller binnenin een folder.’

Definitie kiloknaller misleidend

Emté en Plus noemden in februari 2016 tegenover Distrifood de definitie die Wakker Dier sinds eind 2015 hanteert voor de kiloknaller, misleidend. ‘Wakker Dier wil via een telling aantonen dat het niet loopt met de verduurzaming van vlees. Daarbij focussen ze op keurmerkjes, maar kijken niet naar het werkelijke dierenwelzijn. Een trieste constatering,’ liet woordvoerder Wilco Jansen van Emté weten. Wakker Dier schaart vlees dat geen erkend dierenwelzijnskeurmerk draagt en in een folder wordt vermeld, nu ook onder de kiloknallers. Hiertoe behoren ook bij uitstek diervriendelijke concepten als bijvoorbeeld Natuurvlees van Emté en AH Greenfields van Albert Heijn.

 

 

Reageer op dit artikel